Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Oljefondmillioner i «Full City»

Oljefondet har investert nesten 174 millioner kroner i den kinesiske rederigruppen Cosco som i sin flåte skilter med lasteskipet «Full City», havarert utenfor Langesund i Telemark. Den delvis statseide kinesiske rederigruppen er allerede svært omstridt, og har i flere år vært involvert kontroversielle våpentransporter til udemokratiske regimer.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Oljefondet har investert nesten 174 millioner kroner i den kinesiske rederigruppen Cosco som i sin flåte skilter med lasteskipet «Full City», havarert utenfor Langesund i Telemark. Den delvis statseide kinesiske rederigruppen er allerede svært omstridt, og har i flere år vært involvert kontroversielle våpentransporter til udemokratiske regimer.

full_city_olje_wwf_330.jpgOljesøl i fjæra etter det havarerte bulkskipet Full City utenfor Langesund. (Foto: Ren Kyst!–teamet til WWF)
Statens Pensjonsfond – Utland (Oljefondet) har kjøpt aksjer i fire av Cosco-gruppens syv børsnoterte selskaper: Det dreier seg om China Cosco Holdings Co Ltd, (107.057.916 kroner), Cosco Corp Singapore Ltd, Singapore (22.540.371 kroner), Cosco International Holdings Ltd, Hong Kong (4.776.303 kroner) og COSCO Pacific Ltd, Hong Kong (39.431.505 kroner).

Til sammen står med andre ord 173,8 millioner kroner på bok i den kinesiske rederigruppen.*

hjemmesiden til Cosco-gruppen skryter rederiet av sine 550 skip. Cosco har lagt ut alle detaljene og bilde av bulkskipet «Full City», og kan fortelle at skipet er bygget i 1995, det er 167,2 meter langt, kan nå en fart på 14,3 knop og seiler under Panamas flagg.

«Full City» er dermed del av flåten på 550 moderne skip som gruppen skriver at de "eier og opererer". Ifølge Reuters blir skipet administrert gjennom det Hong Kong baserte datterselskapet Cosco International Holdings Limited. Det norske Kystverket skriver på sin side at skipet har kinesiske agenter og opereres gjennom det Hong Kong-baserte rederiet Cosco. Bloomberg viser til data fra Lloyd’s Register-Fairplay at den reelle eieren (beneficial owner) til "Full City" nettopp er China Ocean Shipping Group.

Skipet er registrert i Panama, og dets registrert eier er det panamabaserte selskapet "Roc Maritime Inc". Det er ikke uvanlig at det er et lokalt selskap i landet hvor skipet er registrert, som står som formell eier til rederienes skip.

Omstridt gruppe
COSCO-gruppen som dermed til syvende og sist skal eie det havarerte skipet som har tilsølt strender fra Larviksfjorden i øst til Grimstad i vest, er allerede sterkt omstridt. Framtiden i våre henders Norwatch-redaksjon skrev i fjor at Cosco-gruppen fikk sterk kritikk for sitt forsøk på å transportere våpen til Zimbabwe og kunne også avsløre at skipet som fraktet våpnene var delforsikret i det norske forsikringsselskapet Assuranceforeningen Skuld . Rederiet er Kinas største og ifølge organisasjonen TransArms er COSCO-gruppen det viktigste rederiet for kinesisk våpeneksport.

Gruppen har i flere år vært involvert i kontroversielle transporter til udemokratiske regimer. Ifølge TransArms var direktøren av COSCO-gruppen i 1995 sjef for et datterselskap som transporterte våpen til regimet i borgerkrigsherjede Burundi (les mer om «Oljefondet i våpenrederi» her).

Til tross for selskapets frynsete rykte har Oljefondet på ett år økt investeringene i gruppen med 44,8 prosent fra 120 millioner til 173,8 millioner.

COSCO er statseid, men flere av datterselskapene i gruppen er børsregistrerte. De fire Oljefond-selskapene er spesialisert på en rekke tjenester innen shipping; logistikk, container- og terminal-leasing, forsikring, megling, salg av utstyr, leveranser av reservedeler, kommunikasjon, navigasjonsutstyr, skipsreparasjoner med mer. Det skal være minst 47 ulike COSCO-datterselskaper i Asia, og i tillegg har COSCO registrert et nesten tilsvarende antall selskaper i resten av verden. Selskapene arbeider i stor grad for hverandre.




FAKTA:

- Lasteskipet ”Full City” gikk like etter midnatt fredag 31. juli 2009 på grunn utenfor Langesund i Telemark. Skipet hadde inntil 1000 kubikkmeter tungolje ( av typen IF 180) og 120 tonn lett olje om bord.

- Skipets operatør var (ifølge Reuters) et av COSCO-gruppens Hong Kongbaserte datterselskaper, Cosco HK med adresse: 183, Queen's Road Central, Sheung Wan, Hong Kong. 

- Skipet er registrert i Panama, og dets registrerte eier er det panamabaserte selskapet "Roc Maritime Inc". Det skal ikke være uvanlig i shippingbransjen at et lokalt selskap i landet hvor skipet er registrert, står som formell eier til de store rederienes skip.

- I følge Bloomberg viser data fra Lloyd’s Register-Fairplay at den reelle eieren (beneficial owner) til "Full City" er China Ocean Shipping Group.

- Hvordan giganten COSCO i praksis har ordnet eierskapet til sine skip, noe som er viktig i erstatningssaker, ser ut til å være svært komplisert. Dagens Næringsliv skrev i en artikkel 7. august 2009 at det er ukjent hvem som eier det Panamabaserte selskapet "Roc Maritime" som står oppført som eier til "Full City".

- Full City sto i august 2009 oppført som del av flåten på 550 moderne skip til den kinesiske rederigiganten COSCO (China Ocean Shipping Group Company). Se faximile under. Cosco skryter her av skipene som rederigruppen "eier og opererer".

cosco_full_city.jpg

Faximile fra hjemmesiden til Cosco group i august 2009 (cosco.com).


*) Tallene er basert på porteføljen per 31.12.2008. Oljefondets investeringsportefølje gjøres kjent bare en gang årlig.

Les mer:
07.09.09 Våpeneksport til Mugabe er OK

Artikkelen er oppdatert 14.8.2009

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -