Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Blåste i norske miljøstandarder

Verft som preparerer skrog i Norge, stanser skadelig luftforurensning ved å dekke til arbeidsområdet med tak eller presenninger. Men i utlandet gjelder andre regler. Da Fitjar Mekaniske Verksted fikk sandblåst sine skrog i Ukraina, regnet støv i hodet på verftets naboer og arbeidere.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Verft som preparerer skrog i Norge, stanser skadelig luftforurensning ved å dekke til arbeidsområdet med tak eller presenninger. Men i utlandet gjelder andre regler. Da Fitjar Mekaniske Verksted fikk sandblåst sine skrog i Ukraina, regnet støv i hodet på verftets naboer og arbeidere.

Av Erik Hagen
Norwatch

Denne artikkelen er hentet fra Norwatch-rapport nr. 1-2009, pdf Skrog på billigsalg om norske skrog-bestillinger i Ukraina.

Mens Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) er svært forsiktige med å begrense støv- og støyforurensning fra anlegget i Hordaland, var de ikke like grundige da de bestilte skrog på Krim-halvøya i Ukraina.

ukraina_fitjar_sandblsing_350.jpg
April 2008: Tråleren Christina S ble dekket til da den ble sandblåst på Fitjar Mekaniske Verksted. Foto: Bjørg Strømme
Jobbene ble gjort i en tørrdokk midt i mellom et universitets- og et boligområde i Sevastopol by.

I perioder skal sandblåsingen ha laget en ti meter høy søyle av støv opp fra skipet, som seilte inn over nabolaget i nærheten. Ifølge flere kilder Norwatch har snakket med, ble ingen presenninger brukt.

Direktør ved FMV, Hugo Strand, mener at noen presenninger ble benyttet, men bekrefter at båten ikke ble tildekket som i Norge.

– I forhold til tildekking for sandblåsing på utvendig skrog ble vel en del presenninger brukt, men hele båten ble ikke kledd inn. Den var ikke kledd inn de gangene jeg var på verftet, men de sandblåste og malte også da jeg ikke var der. All sand ble fjernet fra dokken før sjøsetting, skriver Strand i en epost til Norwatch.

Strikte forhold i Norge
I Norge benytter FMV seg av svært strenge standarder. Til kontrollører fra Statens Forurensningstilsyn i 2003, kunne bedriften opplyse at de følger sine utslippstillatelser i Norge prikkfritt:


* Sandblåsing og sprøytemaling foregår stort sett innendørs. Dersom det gjøres utendørs, skjermes aktivitetene mot naboene og ytre miljø ved hjelp av presenning eller tildekking.
* Blåsingen og malingen gjøres kun på hverdager, før klokka 22.00.
* FMV betrakter all brukt blåsesand som farlig avfall, som i sin tur leveres inn.

Svevestøv
Men like grundige er man ikke i Ukraina.
ukraina_olympic_350.jpg
Høsten 2008: I Ukraina ble forsyningsskipet Olympic ikke dekket til da det ble sandblåst. Støvet seilte inn over bebyggelsen i nærheten. Foto: Tatiana Rihtun

En ingeniør ansatt av Sevastopol Shipyard har fortalt at anleggets naboer klagde på støv fra sandblåsingen av FMVs skrog. Observasjonene av det flyvende støvet ble gjort også av flere av arbeiderne.

– Sandblåsingen ble gjort om natten av et innleid selskap, mens vi fast ansatte ikke var på jobb, sier Boris Pisarenko til Norwatch.

– Men da vi kom på jobb klokka sju om morgenen, pleide en støvsky ennå å henge i luften, sier han.

Siden Sevastopol-verftet hadde vært så trege med å gjennomføre de øvrige delene av byggingen, har FMV fortalt til Norwatch at de kom inn og tok over deler av ferdigstillings-arbeidet høsten 2008.

– Vi gikk inn ganske massivt og tok over arbeid. Båten var over ett år forsinket, sa FMV-direktør Hugo Strand i våres, før Norwatch  gjennomførte reisen til Ukraina.

Konfrontert med de dårlige HMS-standardene i sandblåsings- og malingsarbeidet, sier FMV til Norwatch at det blir feil å si at involveringen var massiv eller at de har tatt over eller ledet deler av jobben ved verftet.

– FMV fikk tak i flere folk og har betalt ekstra i forhold til opprinnelig kontraktsbeløp for at de skulle jobbe for verftet med oppgaver innen skrogbygginga. Alle kvalitetskrav, spesifikasjonskrav og så videre, var Sevastopol-verftet ansvarlig for å oppfylle, skriver Hugo Strand i en epost til Norwatch.

FMV er ukjent med at en støvsky skal ha reist seg over dokken.

– Sandblåsingen ble gjennomført i en relativt dyp tørrdokk, hvor det meste av skroget var lavere enn dokksidene. Jeg observerte ikke slike forhold de gangene jeg var på verftet. Sandblåsesand er tung så den drar ikke noen andre steder enn rett ned, skriver Strand til Norwatch.

To til fem
Utslippstillatelsen for sandblåsing ved Sevastopol-verftet skal ifølge avisen Sevastopolskaya Gazeta ha gått ut for to år siden. Denne tillatelsen gjaldt for to sandblåsere.

En ingeniør som avisen har snakket med, sier at FMV-eksperter som overvar sandblåsingen i fjor høst insisterte på å øke til fem sandblåsere slik at arbeidet skulle gå fortere. Norwatch har spurt FMV, men ikke fått konkrete kommentarer rundt disse forholdene.

Det er uklart hva slags blåsemiddel som ble brukt ved dokken i Sevastopol by. I Norge er det strenge regler for midlenes kjemiske sammensetning. Avfallsmaterialet fra sandblåsingen ved verftets andre anlegg litt utenfor byen, inneholdt stoffer som er svært skadelige for mennesker .

Ubeskyttet malingsarbeid
Også malingsarbeidet ble utført i friluft, med ubeskyttede kolleger i umiddelbar nærhet. En av de lokalt ansatte i Sevastopol sier til Norwatch at han og kollegene oppholdt seg ubeskyttet 20 meter fra malingsarbeidet.

– Når man maler, gjør trykket fra malingssprayen at malingen flyr overalt. Så noe sitter fast på skipet, og en del flyr ut i lufta, sier Boris Pisarenko, en av de ansatte, til Norwatch.

Han sier arbeidet overhodet ikke var dekket til – verken under sandblåsingen eller malingsjobben. Dette står i skarp kontrast til hva selskapet har sagt er praksis i Norge.

– De som malte hadde på seg masker, men ikke de som spaserte forbi. Folk måtte gå fram og tilbake langs båten. De måtte jo arbeide, sier Pisarenko.

Minimale miljøkrav
Valerij Korpachyov ved Sevastopol Sanitary Authority er ansvarlig for tilsyn av sanitære forhold ved arbeidsplassene i Svartehavsbyen.

Han sier det er vanlig i Ukraina å sandblåse skip i friluft, uten å dekke til arbeidet. Han kjenner ikke til om det finnes noe regelverk som krever tildekking under blåsing.

– Det viktigste er at det ikke påvirker arbeiderne eller det ytre miljøet. Jeg tror ikke det er nødvendig å dekke til arbeidene. Jeg kjenner ingen regler om dette, sier Korpachyov.

Han bekrefter at det har vært misnøye fra verftets naboer under byggingen av de norske skrogene ved Sevastopol-verftet.

– Folk bor ikke langt unna verftet. Det har vært klager fra de som bor i de nærmeste husene. Ikke så mye på støvet som på bråket, som var på nattestid, sier han.

Det ukrainske verftet har selv avslått å gi kommentarer. De har heller ikke tillatt fotografering av selve sandblåsingen som fant sted på FMVs forsyningsskip høsten 2008.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!