Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Ny rapport: Skrog på billigsalg

Arbeidsforholdene er livsfarlige, lønningene lave og miljøstandarden minimal. Norske verft som bestiller skrog i Øst-Europa kan kutte både i kostnader og svinger, ifølge en ny Norwatch-rapport.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Arbeidsforholdene er livsfarlige, lønningene lave og miljøstandarden minimal. Norske verft som bestiller skrog i Øst-Europa kan kutte både i kostnader og svinger, ifølge en ny Norwatch-rapport.

Av Erik Hagen
Norwatch

Last ned rapporten pdf Skrog på billigsalg

Les også: Sjokkert over verftsforhold. Fellesforbundet reagerer.

Stadig flere små og store norske verft har flyttet skrogproduksjonen sin til lavkostland i Øst-Europa, særlig til anlegg ved Østersjøen og Svartehavet. Når skrogene er ferdige, skipes de til Norge, der innmaten fylles i. På den måten sparer verftene store penger.

{flv}nw_ukraina_verft{/flv}


Men norske standarder for arbeidsvilkår, HMS og ytre miljø blir ikke nødvendigvis fulgt i disse landene.

Norwatch har besøkt Sevastopol Shipyard, et verft med frynsete miljørykte, ytterst på Krim-halvøya i Ukraina. Verftet ligger inneklemt mellom et universitet og et boligområde i Sevastopol by.

Her har to norske bedrifter bestilt skrog.

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) har fått levert to: Først en tråler i 2007 og deretter et forsyningsskip for oljeplattformer, som ble ferdig i Ukraina før jul 2008.

Fjellstrand AS, et annet Hordaland-verft, er halvveis i byggingen av sitt første skrog, også det et forsyningsskip.

Både FMV og Fjellstrand har lagt sine bestillinger på is, på grunn av en kombinasjon av finanskrise og dårlig kvalitet.

Allerede før de to norske bedriftene signerte kontrakter med Sevastopol Shipyard, slet Ukraina-verftet med økonomiske problemer. Det var derfor med åpne armer de fikk kontrakter med de to norske verftene i 2006-2007. I perioden fram til i dag har de ikke bygget skrog for andre verft.

I løpet av disse årene har bedriften fått det stadig tyngre økonomisk, og gjennomgått en omfattende reorganisering. Regningen ser ut til å ha blitt skjøvet over på arbeiderne.

Norwatch kan avdekke en rekke svært kritikkverdige forhold ved arbeidsplassen:


● Ansatte som Norwatch har snakket med forteller om elendige arbeidsbetingelser, dårlige sanitærforhold, manglende lønn, og trusler om vold. Dette har skjedd mens byggingen av skrog til både FMV og Fjellstrand fant sted.

● Sikkerhetsforholdene for de ansatte var så dårlige at det norske Arbeidstilsynet ville stengt anlegget om de hadde hatt muligheten. Norwatch har fått tak i et omfattende bildemateriale av byggingen av FMV-skrog, som dokumenterer en langt dårligere standard enn hva FMV opererer med i Norge. Arbeidstilsynet har vurdert dokumentasjonen, og anser særlig stillasene rundt skroget som ”under enhver kritikk”. Bildene ble tatt høsten 2008, seks måneder etter at FMV lovet bot og bedring da en litauisk arbeider omkom i en fallulykke fra et stillas på Fitjar.

● I motsetning til hva som er praksis i Norge, ble ikke FMVs sandblåsearbeid dekket til. Støvet skal ha seilt inn over nabobebyggelsene.

● På mange områder er Ukraina en miljøsinke i forhold til Norge. Brukt blåsesand funnet inne på verftsområdet, er giftig og helseskadelig. Analyser som Norwatch har foretatt av avfallet, viser at kvartsnivået er over 11 ganger norsk max-grense. Tungmetallet krom er 39 ganger så høyt som max-grensen. Arsen-nivået er sju ganger over max-grensen.


Prøver å påvirke
– Generelt sett er det nok slik at HMS-standarden og holdningene er dårligere i land som Ukraina, Romania og Russland enn her hjemme. Jeg vil tro at FMVs byggeinspektører har påpekt ting rundt HMS-forhold, men jeg har ingen arkiv eller statistikk over dette, sier direktør i Fitjar Mekaniske Verksted, Hugo Strand til Norwatch.

Han forteller selskapet ikke har kunnskap om lønnsforholdene til de ansatte ved verftet, men forsikrer at de forsøker å påvirke leverandørene til ha trygge og gode arbeidsforhold.

{flv}nw_ukraina_miljo{/flv}

Fjellstrand sier de har kjent til flere av forholdene, og sier det har tatt det opp med det lokale verftet.

– Som kunde føler jo våre folk et moralsk ansvar for å se til at disse tingene blir ivaretatt når vi lager våre produkter. Men det er begrenset hva vi kan påvirke på slike plasser. Verftet i Sevastopol har nok slitt med økonomien i en god periode, og de har hatt problemer med å oppfylle kravene på en god måte, sier administrerende direktør Asbjørn Tolo i Fjellstrand.

 

Last ned rapporten pdf Skrog på billigsalg

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -