Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Harde utspill fra Triumph

Undertøysgiganten Triumph International tar kontroversielle metoder i bruk for å forsvare oppsigelsen av fagforeningslederen for mange tusen Triumph-arbeidere i Thailand. Selskapet har selv delt ut løpesedler på gaten i Oslo, og bestilt filmopptak av thailandske fagforeningsrepresentanter i København og Stockholm.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Undertøysgiganten Triumph International tar kontroversielle metoder i bruk for å forsvare oppsigelsen av fagforeningslederen for mange tusen Triumph-arbeidere i Thailand. Selskapet har selv delt ut løpesedler på gaten i Oslo, og bestilt filmopptak av thailandske fagforeningsrepresentanter i København og Stockholm.

triumph_thailand_330.jpgFra en av demonstrasjonene etter at Triumph-arbeidernes fagforeningsleder mistet jobben. Foto: Clean Clothes Campaign

Av Pia A. Gaarder
Norwatch

Fagforeningslederen Jitra Kotshadej ble i sommer sagt opp etter at hun deltok i en tv-debatt iført en t-skjorte som forsvarte retten til å ikke reise seg når nasjonalsangen spilles. T-skjorten hadde teksten ''Å ikke reise seg er ingen forbrytelse. Å tenke annerledes er ingen forbrytelse”, og var del av en større støtteaksjen for menneskerettighetsaktivisten Chotisak Onsoong. Han ble stilt for retten fordi han ikke reiste seg da kongesangen ble spilt før en kinoforestilling. Saken fikk stor oppmerksomhet i Thailand.

Oppsigelsen av Kotshadej førte til store protester blant arbeiderne på fabrikken Body Fashion Thailand som produserer undertøy for Triumph International. En rekke støttedemonstrasjoner er blitt arrangert i Thailand og internasjonalt.

Triumph på gatene
Men Triumph-konsernet har hverken lagt seg flat for kritikken eller sittet stille til protesten gir seg. Triumph International sto derimot med løpesedler klare da kampanjen Rene Klær Norge aksjonerte utenfor en av selskapets undertøysbutikker i september og i november. Det samme skjedde i Stockholm og København. Løpesedlene inneholdt selskapets syn på oppsigelsen og var et mottrekk mot det selskapet mener er feilaktig informasjon fra den internasjonale Rene klær-nettverket, Clean Clothes Campaign (CCC).

For ifølge Triumph International var oppsigelsen ikke et angrep på ytringsfriheten, men en rettmessig oppsigelse gjennomført med støtte i en thailandsk rettskjennelse som slo fast at Kotshadej hadde skadet bedriftens renommé.

– Den ansatte sto frem på nasjonalt fjernsyn som leder av Triumphs fagforening, i en politisk diskusjon iført en kampanje-t-skjorte som uttrykte kritikk av lovene som beskytter det thailandske monarkiets fornemhet. Respekten for monarkiet er en kulturell kjerneverdi i thai-samfunnet og for thailenderne, står det skrevet i løpeseddelen.

- Vi må respektere lovene og verdiene i det landet vi opererer i, sier på sin side Triumphs markedssjef i Norden, Sofie Lindahl-Jessen, til Norwatch.

Triumph hevder at fagforeningens oppførsel har ført til boikott av Triumphs varer i Thailand, men kan ikke fortelle hvor mye selskapet eventuelt skal ha tapt.

- En thailandsk domstol har allerede fastslått at skaden som fagforeningslederen har forvoldt var så stor, at det kunne begrunne en oppsigelse, sier Lindahl-Jessen.

- Er det mulig å få tallene for hvor stor økonomisk skade selskapet har fått?

- Nei, de tallene har jeg ikke, sier Lindahl-Jessen.

Hyret filmfolk
Men selskapet har ikke bare fått Kotshadej kastet, sendt saken inn for arbeidsretten og forsvart sine handlinger gjennom løpeseddelutdeling i Norden. Selskapet har også sørget for at en fagforeningsrepresentant fra fabrikken Body Fashion Thailand, Wanphem Wongsombat, og en thailandsk tolk, ble filmet da de informerte om saken i Europa.

- Da Rene Klær i Sverige arrangerte et åpent møte i september med fagforeningsrepresentanten fra Thailand, var det tilstede en mann som filmet. Han viste seg å arbeide for et firma som heter ”Xray film & TV” som igjen var blitt leid inn av et annet firma, Help PR og Kommunikasjon. Mannen fikk filme, men da det samme skjedde i Danmark, ble filmingen stoppet. I ettertid kom det frem at det var Triumph som sto bak, forteller Carin Leffler, koordinator for Rene Klær Norge.

For da det dukket igjen opp en ukjent kameramann på et åpent møte i København, ble arrangørene mistenksomme. Mannen fortalte at han var blitt hyret inn av selskapet Help PR for å ta opp møtet. Han fikk ikke filme, og ble bedt om å forlate lokalet.

Bak selskapet Help PR & Kommunikation står Mads Byder. Både Byder og selskapet står oppgitt som presseansvarlig på hjemmesidene til Triumph Sverige.

I en e-post til Norwatch skriver Byder at filmen var bestilt av Triumph, og skulle brukes internt.

På spørsmål om en slik type filming ikke kan bli opplevd som overvåking og få negative følger når de fagforeningsaktive kommer tilbake til hjemlandet, skriver Byder følgende:

- Det tror jeg ikke. Der var jo mange andre TV-team tilstede  (for eksempel i Norge), fordi de involverte ville ut med budskapet. At det filmes til intern bruk er ikke et problem.

Thomas Petersen som er koordinator for danske Rene Klær sier til Norwatch at de aldri tidligere har møtt på denne type tiltak fra et multinasjonalt selskap i Danmark:

- Nei, vi har aldri støtt på noe lignende tidligere. Det er bekymringsfullt at selskaper går til slike skritt, sier Petersen.

Ny tendens?
Tessel Pauli, koordinator i Clean Clothes Campaign sentralt, sier at det er stor forskjell på hvordan selskapene reagerer på kritikk.

- Noen tar kritikken alvorlig, og bruker ressursene på å se hva som kan gjøres med problemet. Andre som Triumph synes å være mer opptatte av å aktivt forsvare sitt eget omdømme, slik selskapet gjør i denne saken.

- Men oppfører ikke Triumph litt spesielt i denne saken?

- Jo. Og det er definitivt ikke typisk for selskaper å handle på denne måten. Triumph bruker masse energi på å beskytte sitt eget omdømme, mens andre ville ha begrenset seg til å sende ut en pressemelding. Det beste er selvfølgelig å bruke ressursene på å løse problemene, sier Pauli.

Tøffere arbeidsliv
Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, synes at Triumphs oppførsel er svært spesiell og representerer et klart skritt mot en mye tøffere holdning fra de internasjonale selskapene.

- Mye tyder på at brutaliseringen av næringslivet har tatt et skritt nærmere, sier Blindheim til Norwatch.

- Vi har fått et mye råere arbeidsliv. Store internasjonale selskaper har lenge hatt en annen måte å takle opposisjon og kritiske arbeidstrakere på. Spørsmålet er om selskapene som er etablert i Norge og i andre nordiske land, nå kan tillate seg å gå frem også her på en helt annen måte enn tidligere, sier Blindheim.

Blindheim forteller at tidligere var det nødvendig å hente eksempler fra utlandet for å illustrere hvordan arbeidslivet er blitt råere:

- Nå er det nok å lese norske aviser for å se at internasjonale selskaper, inkludert de norske, turer frem som de vil.

Triumph svar
Triumph International sier i en e-post til Norwatch at Triumph ønsket å filme møtene hvor fagforeningsrepresentanten var tilstede, for å vite hva som ble sagt om bedriften og om den aktuelle saken.

- Er ikke Triumph bekymret over anklager om å drive overvåkning av kritikere?

- Opptakene vil ikke bli brukt senere i og med at saken er avsluttet. Vi driver ingen overvåkning, men må selvsagt holde oss informert om hva som blir sagt om vår bedrift, sier Roar Myklebust i Triumphs markedsavdeling Norden i en e-post.

 

Om Triumph:

Triumph International er opprinnelig et tysk selskap, men har hovedkvarter i Sveits. Det eies privat av de tyske familiene Spiesshofer & Braun.

Om mestetsfornærmelser i Thailand

Dersom man ikke reiser seg når kongesangen spilles i Thailand, kan man gjøre seg skyldig i majestetsfornærmelse. Den thailandske lovgivningen er på dette punktet blant de strengeste i verden, og har maksimumsstraff på 15 år.

Kongesangen spilles før alle kinoforestillinger i Thailand sammen med en kortfilm om kongen. Skikken ble i sin tid importert fra Storbritannia. Men mens britene sluttet å spille kongesangen før kinoforestillingene på 60-tallet, startet thailenderne å spille sin kongesang på alle landets kinosaler på 70-tallet. Og de fortsetter ennå.

Ifølge avisen Bangkok Post finnes det i tillegg en lov for kulturlivet fra 1943 som fortsatt er operativ, og som påbyr alle thailendere å vise den nødvendige respekt når nasjonalsangen og kongesangen spilles. Straffen for dette lovbruddet er en bot på 100 baht eller maks en måneds fengsel.

Det skal med andre ord ikke finnes en lov som direkte påbyr å stå under nasjonal- og kongesangen, men det finnes til gjengjeld strenge straffer for majestetsfornærmelser og fengsel/bot for ikke å vise konge- og nasjonalsangen respekt.

Så blir det opp til domstolen å avgjøre hva den manglende respekten består i og hvilken lov oppførselen faller inn under.



Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -