Kraftig vekst i flyplassutbygging
- Framtiden i våre hender har regnet ut at hvis vi hadde hatt de samme avgiftene på drivstoffet for innenriks- og utenriksflytrafikk som på drivstoffet for buss, ville det gitt økte avgiftsinntekter på 3,7 milliarder kroner. Disse pengene kunne vært brukt til å kutte klimagassutslipp i andre sektorer. - Taxfree-salget bidrar dessuten til å holde prisene på flyreiser nede ved at Avinor kan subsidiere start- og landingsavgifter med inntektene fra sprit, tobakk og parfyme, mener Hermstad.
Klimapåvirkningen fra nordmenns flyreiser er nå omtrent like store som
klimapåvirkningen fra den norske personbilparken. Da er det skuffende at regjeringen ikke tar noen grep for å begrense utslippene fra denne sektoren, mener Framtiden i våre hender.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!