Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

- Telenor, gi oss en sjanse!

– 500 ansatte risikerer å bli arbeidsløse. Vi har allerede innført en rekke forbedringer av sikkerhetsforholdene. Vi ber Telenor om å gi oss en sjanse til å forbedre oss, sier Mizanur Rahman til Norwatch. Han leder Mizan Hatim Engineering, den eneste underleverandøren som er blitt vraket etter avsløringen av de skandaløse arbeidsforholdene ved Telenors leverandører av mobiltårn i Bangladesh.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
– 500 ansatte risikerer å bli arbeidsløse. Vi har allerede innført en rekke forbedringer av sikkerhetsforholdene. Vi ber Telenor om å gi oss en sjanse til å forbedre oss, sier Mizanur Rahman til Norwatch. Han leder Mizan Hatim Engineering, den eneste underleverandøren som er blitt vraket etter avsløringen av de skandaløse arbeidsforholdene ved Telenors leverandører av mobiltårn i Bangladesh.

 

Av Pia A. Gaarder
Norwatch

Mohammad Mizanur Rahman leder bedriften Mizan Hatim Engineering som er blitt vraket som leverandør av telemaster for Telenor i Bangladesh. Mens Telenor i samarbeid med Det Norske Veritas nå utarbeider et program for forbedringer av forholdene ved de fire andre underleverandørene, risikerer en av de største leverandørene å gå konkurs.

Mizan Hatim Engineering er del av Mizangruppen, og var en av de eldste og største leverandørene av telemaster til Telenors 62-prosenteide datterselskap Grameenphone i Bangladesh. Mizan Hatim har samarbeidet med Grameenphone siden 1997, og ifølge fabrikksledelsen har de i alt levert Grameenphone over 1.400 telemaster.

- Grameenphone er vår desidert største kunde og mottar 70 prosent av vår produksjon. Dersom kontrakten nå brytes, har vi ikke andre kunder som vi kan levere til. Det innebærer at 500 personer vil bli arbeidsløse. For oss er dette svært, svært alvorlig, sier daglig leder for selskapet, Mohammad Mizanur Rahman, på telefon fra Bangladesh til Norwatch.

Norwatch ringte ham for å høre hvorfor Mizan Hatims setter seg i mot å forbedre forholdene ved fabrikken.

Telenors informasjondirektør Pål Kvalheim sa nemlig nylig til Norwatch at årsaken til bruddet med nettopp Mizan Hatim ikke er at forholdene er verre i denne fabrikken enn hos de andre underleverandørene.

Problemet skal være at fabrikksledelsen ikke har vist den nødvendige viljen til å forbedre forholdene i fabrikken, det gjelder både under inspeksjonen i april og i svaret på Telenors formelle juridiske brev, et såkalt “show cause notice” som blir mye brukt i Bangladesh, og hvor kontraktspartneren blir bedt om å sannsynliggjøre at de etterlever kontraktsvilkårene.

Norwatch ville høre Mizan Hatims versjon. For det dreier seg om en underleverandør som er helt avhengig av et fåtall kunder. Norwatch erfaring er at denne type underleverandører i utviklingsland er svært lydhøre for krav som kommer fra sine vestlige kunder, og at de i hvert fall svært sjeldent sier åpent og direkte nei til å innføre forbedringer.

Skjønner ikke bruddet
Stilt overfor Telenors forklaring på bruddet sier Rahman at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen:

- Dette skjønner jeg ikke. Siden det ble filmet inne på fabrikken for syv måneder siden, har vi allerede inneført en rekke forbedringstiltak både hva gjelder galvaniseringskarene og bruken av hjelmer og verneutstyr. Jeg inviterer alle til å komme og se med egne øyne, og håper at han som filmet kommer tilbake og ser alle forandringene. Men slike ting tar tid, det må de forstå. Vi arbeider i Bangladesh. Alt vi ber om er at Telenor og Grameenphone gir oss tid og en sjanse til å forbedre oss ytterligere, sier Mizanur Rahman.

- Men hva skjedde - hva slags holdning har dere hatt overfor Telenor og Grameenphone den siste tiden som gjør at de mener dere ikke har vist vilje til forbedringer?

- Jeg vet ikke.

- Kom det til uoverensstemmelser med Telenors eller Grameenphones inspektører i april?

– Det eneste som har skjedd, er at vi for ikke lenge siden klaget på at en levering gikk til Brothers og ikke til oss. Vi hadde den beste prisen og vi har også en høy kvalitet på våre produkter. Og jeg har gjentatte ganger spurt dem om hvorfor vi ikke fikk den ordren. Det er den eneste uoverensstemmelsen vi har hatt med Grameenphone, sier Rahman.


Les også fllere artikler om samme sak:

03.05.08 Telenor snur og tar underleverandør inn i varmen
29.05.08 Tom Heinemann: – Uforståelig brudd med underleverandør
29.05.08 Initiativ for etisk handel: – For raskt brudd
23.05.08 Telenor skyver fortsatt etikkansvar til Grameenphone
22.05.08 - Telenor, gi oss en sjanse!
22.05.08 Språkproblemer og misforståelser
22.05.08 Telenor oppretter global HSM-enhet (Kort&nytt)
22.05.08 Ericsson beholder Confidence Steel
21.05.08 Veritas godkjente underleverandør
20.05.08 Telenors brudd med underleverandør i Bangladesh

 

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -