Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Språkproblemer og misforståelser?

En av Telenors underleverandører risikerer å betale en høy pris for at konsernet ikke har fulgt opp arbeidet med leverandørkjeden i Bangladesh. Bedriften Mizan Hasim Engineering risikerer konkurs dersom Telenor og Grameenphone opprettholder beslutningen om å vrake selskapet som leverandør av mobiltårn.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
En av Telenors underleverandører risikerer å betale en høy pris for at konsernet ikke har fulgt opp arbeidet med leverandørkjeden i Bangladesh. Bedriften Mizan Hasim Engineering risikerer konkurs dersom Telenor og Grameenphone opprettholder beslutningen om å vrake selskapet som leverandør av mobiltårn.



Av Pia A. Gaarder
Norwatch

Norwatch har snakket med selskapets ledelse på telefon, og har nå på e-post mottatt en utdypning fra direktør Ali Asgar som sier at selskapet overhodet ikke motsetter seg å bedre forholdene på fabrikken.

- Det er ikke sant at vi setter oss i mot å innføre forbedringer i fabrikken. Bare tenk på dette: Vi har arbeidet for Grameenphone (GP) de siste 11 årene, og mellom 70 og 75 prosent av vår produksjonskapasitet går til Grameenphone, skriver Asgar.

Han påpeker at Mizan Hasim har i årenes løp spesialisert produksjonen til stadig mer avanserte produkter for å imøtekomme behovene og kravene til Grameenphone.

- Opprinnelig investerte vi en halv millioner dollar i fabrikken, men vi har nå til sammen investert 2,8 millioner dollar for å kunne forbedre vår kvalitet og service overfor Grameenphone. Dette viser at vi ønsker øke forretningsforbindelsene til GP. Vi tenker på oss selv som et av GPs familiemedlemmer. Hvordan kunne vi da si at vi ikke vil imøtekomme og følge deres betingelser, spør Asgar som legger til:

- Grameenphones ledelse har alltid bistått oss med retningslinjer for å forbedre kvaliteten, servicen og sikkerheten. Dette er gjort både overfor meg og på stedet. Vi har alltid forsøkt å strengt etterkomme og følge retningslinjene vi har fått fra Graamenphone.

- Når det gjelder brevet til Grameenphone datert 16. april 2008 så er vårt morsspråk bengalsk, og ikke engelsk. Og vi er ikke så gode i engelsk. Kanskje kan vårt ovennevnte brev ha skapt noen misforståelser mellom oss og GP. Vi er virkelig lei for det, dersom det er dette som har skjedd. Vår intensjon var å si at vi ønsker å etterkomme alle instrukser som vi får fra GP, inkludert det som gjelder helse- og sikkerhetsmanagement og barnearbeid. Språket i brevet kan ha skapt litt forvirring og gitt inntrykk av det motsatte av det vi ønsket å si. Vi er virkelig lei oss for å ha gjort en slik feil, skriver Asgar.

Telenors kommentarer finnes i artikkelen "Telenor skyver fortsatt etikkansvar til Grameenphone".

Les fllere artikler om samme sak:

03.05.08 Telenor snur og tar underleverandør inn i varmen
29.05.08 Tom Heinemann: – Uforståelig brudd med underleverandør
29.05.08 Initiativ for etisk handel: – For raskt brudd
23.05.08 Telenor skyver fortsatt etikkansvar til Grameenphone
22.05.08 - Telenor, gi oss en sjanse!
22.05.08 Språkproblemer og misforståelser
22.05.08 Telenor oppretter global HSM-enhet (Kort&nytt)
22.05.08 Ericsson beholder Confidence Steel
21.05.08 Veritas godkjente underleverandør
20.05.08 Telenors brudd med underleverandør i Bangladesh

 

 

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -