Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Veritas godkjente underleverandør

Det Norske Veritas har for knapt to år siden kvalitets-stemplet ledelsessystemet hos en av Telenors underleverandører i Bangladesh, nemlig Mizan Hatim Engineering. Det er den samme underleverandøren som Telenor nå har brutt alle forbindelser med grunnet ledelsens manglende vilje til forbedring.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Det Norske Veritas har for knapt to år siden kvalitets-stemplet ledelsessystemet hos en av Telenors underleverandører i Bangladesh, nemlig Mizan Hatim Engineering. Det er den samme underleverandøren som Telenor nå har brutt alle forbindelser med grunnet ledelsens manglende vilje til forbedring.



Av Pia A. Gaarder
Norwatch

Telenors 62-prosent eide datterselskap Grameenphone bestiller telemaster fra underleverandører hvor arbeidsforholdene er under enhver kritikk. Bildet skal ikke ha vært tatt hos Mizan Hatim. Foto: www.flipthecoin.org/Lotte La CourDet Norske Veritas bistår Telenor med å gå igjennom forholdene ved alle sine fem underleverandører i Bangladesh.

Som et av de første tiltakene har Telenor og det 62-prosenteide datterselskapet Grameenphone brutt alle forbindelser med en av sine største og eldste leverandører, Mizan Hatim Engineering.

Mizan Hatim er dermed den eneste av de fem underleverandørene av telemaster i Bangladesh som har mistet kontrakten med Grameenphone etter avsløringen av de farlige og ulovlige arbeidsforholdene ved fabrikkene. Telenors kommunikasjonsdirektør Pål Kvalheim sa i går til Norwatch at forholdene i bedriften ikke er verre enn hos de andre, men at selskapets ledelse den siste måneden har ikke vist vilje til å forbedre forholdene.

Til tross for at ledelsen i Mizan Hatim nå, ifølge Telenor, skal sette seg imot forbedringstiltak i bedriften, har den samme bedriften og den samme ledelsen fått et kvalitetsstempel fra Det Norske Veritas (DNV) for å ha et godt ledelsessystem.

ISO 9000
For Mizan Hatim Engineering er nemlig ikke ukjent for DNV. I november 2006 utstedte DNV et ISO 9001/2000 sertifikat til det samme selskapet. DNV har dermed flere ganger hatt sine kontrollører i bedriften, både under sertifiseringsprosessen og i den årlige oppfølgingen som er en integrert del av sertifiseringen.

ISO 9001/2000 sertifiseringen går på bedrifters ledelsesstruktur med henblikk på kvalitetsstyring, og er hverken en sertifisering av bedriftens miljøstandard som ISO 14001 eller av bedriftens arbeidsmiljø og sikkerhet som ISO 18000. Likevel gir sertifikatet en kvalitetsgaranti for ledelsessystemet i bedriften.

Foto:Lotte La Cour/www.flipthecoin.org– ISO 9000-standarden definerer hvordan et ledelsessystem skal være bygd opp på kvalitetssiden. Det går på at ansvarsforholdene skal være klart definert, det skal være tydelige klare kommandolinjer, kvalitetssløyfer, kontinuerlige forbedringstiltak og så videre. Basistanken bak ISO 9000 går på kvalitetssiden av hvordan et selskap styres og ledes. Det er ikke en Veritas-standard men en internasjonal standard som mange velger å sertifiseres etter, og som skal sikre at det finnes en kvalitetskontroll på ledelsessystemet i bedriften. Tanken er at dette også vil få positive konsekvenser for produktkvaliteten, forteller DNVs informasjonssjef Tore Høifødt til Norwatch.

I dokumentaren til Tom Heinemann om forholdene ved Telenors underleverandører i Bangladesh, filmes det inne på Mizan Hatims område. Det fremgår klart at det er umulig å gå inn i bedriften uten å se mangelen på sikkerhetstiltak rundt for eksempel galvaniseringskummene.

– Er det mulig at slike graverende forhold ikke fanges opp under en ISO 9001-kontroll som sertifisere ledelsessystemet i fabrikken, for er ikke slike forhold i seg selv et tegn på sviktende ledelsessystem?

– Nå kjenner jeg ikke denne bedriften. Men som ledd i sertifiseringen går vi årlig igjennom fabrikken og gir pålegg om eventuelle forbedringspunkter. Og det kan tenkes at det ligger en liste med forbedringspunkter fra våre kontrollører overfor en slik bedrift. Dette er en ren spekulasjon fra min side og nærmest en forhåpning. For dette høres ikke pent ut, sier DNVs informasjonssjef Tore Høifødt.

DNVs informasjonssjef kjente ikke til ISO 9001-godkjenningen av Mizan Hatim da Norwatch ringte i går, men har senere kunnet bekreftet at Norwatchs opplysninger er riktige. Etter det Norwatch forstår er Telenor i mellomtiden blitt informert av Veritas om at DNV tidligere har arbeidet med Mizan Hatim.

Les også: Telenors brudd med underleverandør i Bangladesh

 

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -