Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Etikkrapporter fra våpenrederi er DNV-godkjent

Det kinesiske rederiet som frakter våpen til Zimbabwe har fått sine etikk-rapporter godkjent av Det Norske Veritas. Før helgen rapporterte Mugabes regjering at de kinesiske våpnene har ankommet landet. Det Norske Veritas sier til Norwatch at de i arbeidet med framtidige etikkrapporter vil ta opp kontroversielle laster med selskapet.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Det kinesiske rederiet som frakter våpen til Zimbabwe har fått sine etikk-rapporter godkjent av Det Norske Veritas. Før helgen rapporterte Mugabes regjering at de kinesiske våpnene har ankommet landet. Det Norske Veritas sier til Norwatch at de i arbeidet med framtidige etikkrapporter vil ta opp kontroversielle laster med selskapet.

Av Erik Hagen
Norwatch

skuld_an_yue_jiang_zimbabwe_2008.jpgDen kinesiske båten ’An Yue Jiang’ har i to måneder forsøkt å transportere 77 tonn kinesiskproduserte våpen til regimet i Zimbabwe. Skipet eies av det statseide kinesiske rederiet China Ocean Shipping Company (COSCO). Selv om kinesiske myndigheter i april sa at båten ville returnere til Kina, fortsatte båten i ukesvis å lete etter nye måter å få den dødelige lasten fram til Zimbabwe. Før helgen sa Zimbabwes regjering at lasten har kommet fram til regimet.

Det Norske Veritas (DNV) har et tett samarbeid med COSCO, som ifølge organisasjonen TransArms er det viktigste rederiet for kinesisk våpeneksport. Ett av samarbeidsområdene er gjennomgang av rederiets etikk-rapporter som blir sendt til FNs såkalte Global Compact-initiativ.

Global Compact er et frivillig tiltak opprettet av FN. Internasjonale selskaper som tilslutter seg initiativet forplikter seg til å støtte opp under kjerneverdier innenfor det man kaller bedriftens innflytelses-sfære. Det viktigste er å respektere menneskerettighetene. Slik lyder de første to prinsippene i FN-initiativet:

”1. prinsipp: Bedrifter skal støtte og respektere vernet om internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, og; 2. prinsipp: sikre seg at de ikke medvirker til menneskerettighetsbrudd”.

I rapportene som COSCO har sendt FN – og som DNV har godkjent – nevnes det ikke med ett ord at det statseide rederiet er en hovedtransportør av kinesiske våpen til diktaturer.

Der skriver rederiet derimot at de ”har hittil aldri sett noen klager når det gjelder brudd på menneskerettigheter av lokalt ansatte eller lokalsamfunn”.

De skriver også at de både i 2005 og i 2006 har oppfylt Global-Compact-prinsippene.

DNV sier de har notert seg COSCOs våpenleveranse til Zimbabwe, og at de vil diskutere slik last med selskapets ledelse.

– Dette vil vi ha med på blokka når vi går gjennom verifikasjonsjobben av rapportene neste gang, og vi skal ta dette opp i diskusjon med selskapet. Da vil vi se hvordan de forholder seg til last som kan føre til problemstillinger som dette, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i DNV til Norwatch.

Fraktet våpen til Burundi
Kunnskapen om COSCOs deltakelse som våpentransportør strekker seg helt opp til selskapets øverste ledelse, ifølge organisasjonen TransArms, som driver research internasjonal våpenhandel.

Fram til for noen få år siden var COSCO en del av det kinesiske militæret, Folkets Frigjøringshær. Ifølge TransArms har det vært svært naturlig for det kinesiske militæret å bruke COSCO for sine leveranser.

– Militæret har fortsatt en svært stor påvirkning på rederiet. Det er sannsynlig at mesteparten av all våpen som Kina har eksportert maritimt siden begynnelsen i 90-tallet, har blitt transportert av COSCO, sier Sergio Finardi i TransArms til Norwatch.

Ifølge TransArms er det en tydelig forbindelse mellom dagens ledelse og tidligere kontroversielle forsendelser. Personen som i dag er leder for hele COSCO-gruppen, var i 1995 ifølge TransArms, sjef for et lite datterselskap som transporterte våpen til regimet i Burundi kort tid etter at landet hadde blitt revet i filler av borgerkrig. (Se egen sak om Burundi-transporten nederst i denne artikkelen).

Bak forsendelsen sto selskapet Sino-Tanzanian Joint Shipping Company. Sjefen for dette selskapet het Wei Jiafu.

I dag er Wei Jiafu administrerende direktør og styreleder for hele COSCO-gruppen; konsernet som har sluttet seg til FNs etikk-initiativ.

Det er TransArms som gjorde Norwatch oppmerksom på forbindelsen mellom den skandaløse forsendelsen til Burundi i 1995, og dagens ledelse i COSCO-rederiet. Ifølge TransArms er dette en indikasjon på at dagens ledelse er fullt inneforstått med våpentransportene.

COSCO-skryt
Likevel er COSCO stolte over å være tilknyttet FN-initiativet Global Compact, og skriver om det svært synlig på sine hjemmesider. Også på DNVs sider, har COSCOs påståtte etikksatsning fått stor spalteplass.

”COSCO tar ledelsen når det gjelder bedrifters samfunnsansvar i Kina”, og er en ”anerkjent leder innen bærekraftig utvikling”, skriver DNV på sine hjemmesider i slutten av november 2007.

– Vi er beæret over å være leverandøren av dette strategiske programmet, som dekker hele spekteret av samfunnsansvars-temaer for et så prominent selskap, sa påtroppende president og leder i DNV, Henrik Madsen, i mars 2006. Han var tilstede i Beijing for signeringen av den første slike DNV-avtalen med COSCO.

dnv_cosco_madsen_2006.jpg– COSCOs leder og administrerende direktør, kaptein Wei Jiafu, har trukket opp selskapets visjon for å etablere en sosialt ansvarlig kultur gjennom hele selskapet, sa Madsen,
og berømmet dermed den samme mannen som skal ha transportert våpen til Burundi.

Til høyre er Madsen og Jiafu avbildet under signeringsseremonien.

Flere ting å rette opp
DNV understreker overfor Norwatch at de aldri har hatt som oppdrag å gå igjennom alle aktivitetene til datterselskapene, men at de har gjennomført en verifikasjon av rederiets rapport på konsernnivå. DNV sier de de nå vil ta opp slik våpentransport med rederiet.

– Vi noterte oss med en gang denne våpentransporten gjennom all mediaoppmerksomheten, for vi er ikke inne i alle detaljene i COSCOs drift. Vi ville ikke fanget den opp hvis ikke media gjorde det, sier DNVs informasjonsdirektør Tore Høifødt til Norwatch.

COSCO skrev ferdig sin 2006-rapport i oktober 2007. I november 2007 gjennomførte DNV sin vurdering av rapporten. Researchen ble utelukkende gjennomført på COSCOs hovedkontor i Beijing. Analysen innebar blant annet samtaler med selskapet ledelse, avdelingsdirektører, myndigheter og kunder.

Men rapportene som COSCO har sendt til FN inneholder ingen vurdering av hva slags effekt deres transporter kan ha på undertrykkelse eller overgrep i andre land.

Tilbakemeldingen fra DNV er lagt til som et vedlegg på COSCOs analyse som ble sendt FN.
Høifødt sier at tilbakemeldingene deres implisitt antyder at rederiet fortsatt har et stykke å gå i sitt arbeid med samfunnsansvar.

– I vår tilbakemelding kommer vi med en del anbefalinger med ting de bør rette opp. Blant annet ber vi dem om å innføre sustainability-oppfølgingssystemer for datterselskapene. Det er jo i og for seg en erkjennelse over at det ikke fantes slike systemer for datterselskapene fra tidligere, og det synes vi det burde være, sier Høifødt.

I tillegg til at de har vurdert rapportene fra 2005 og 2006, skal DNV nå snart gå løs på 2007-rapporten.

Norwatch sendte i forrige uke spørsmål om COSCOs våpentransporter og Global Compact-medlemsskap til rederiets kontaktperson overfor FN. Vi har ennå ikke fått svar.

Siste vending om Mugabes våpen
Før helgen annonserte regjeringen i Zimbabwe at våpnene fra COSCO endelig har ankommet landet. Det er et mysterium hvordan det kan ha skjedd, for ingen er helt sikre på hvor lasten har kommet i land.

I april og mai prøvde COSCO-båten å losse av våpnene i flere havner langs Afrikas vestkyst, men både fagforeninger og lokale myndigheter nektet å ta i lasten.

I april beordret en domstol i Durban i Sør-Afrika at lasten skulle konfiskeres, men da sheriffen i Durban skulle ut til båten, hadde den allerede stukket av. Deretter lekte båten katt-og-mus med myndigheter og våpenhandel-researcherne. Etter at den hadde fylt i drivstoff i Walvis Bay i Namibia, men ble nektet avlossing, hintet kinesiske myndigheter om at båten skulle returnere til Kina. Men i stedet reiste den mot Angola, altså i motsatt retning. Også de har nektet å ta imot lasten. Deretter ble det rapportert at den var utenfor Kongo Brazzaville, altså enda lenger nord, og enda lenger vekk fra Kina.

– Den såkalte hjemkallingen av båten var helt tydelig gjort for å villede og for å fjerne dønningene av politisk press som hadde bygget seg opp over kort tid. Både den kinesiske regjeringen og COSCO har vist at profitt forblir viktigere for dem enn menneskelig solidaritet og å redde liv, sa generalsekretær i den sørafrikanske fagforeningen Satawu, Randall Howard, til en sørafrikansk nyhetstjeneste 8. mai.

 

Les også:
21.05.08: Oljefondet i våpenrederi
20.05.08: -Global Compact renvasker verstinger

 

EKSPORTEN TIL BURUNDI
I 1995 arbeidet Verdens Matvareprogram (WFP) med å distribuere nødhjelp til flyktninger i Sentral-Afrika, og de chartret deler av båten ’Shun Yi’, for å få inn matvarer til havnen i Dar Es Salaam i Tanzania.

Men om bord på samme båt hadde kineserne 152 tonn våpen og ammunisjon, som skulle eksporteres til Burundi. De kinesiske operatørene hadde forsøkt å skjule oppdraget, ved å kalle containerne ”landbruksutstyr”, og ved å feilmerke mottakerlandet.

– Burundi var ikke akkurat det beste stedet å sende våpen den gangen, sier Sergio Finardi i TransArms Europe til Norwatch.

I Burundi kan så mange som 400.000 mennesker ha blitt drept i folkemordet kort tid i forveien.

Men våpnene ble oppdaget, og tanzanianske myndigheter gikk grundig gjennom hele båtens last. Flyktningenes matvarer, som var om bord på samme fartøy, kom flere måneder for sent fram.

Det er antatt at båten måtte vende tilbake til Kina, men en tid senere skal de samme våpnene ha returnert til Dar Es Salaam, med en annen båt. Til slutt nådde utstyret fram til Burundi, ifølge researchen som Human Rights Watch gjennomførte om hendelsen.

Bak forsendelsen sto selskapet Sino-Tanzanian Joint Shipping Company. Sjefen for dette selskapet het ifølge TransArms Wei Jiafu. I dag er Wei Jiafu administrerende direktør og styreleder for hele COSCO-gruppen; konsernet som har sluttet seg til FNs etikk-initiativ.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -