Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

- Skipet overholder kinesisk rett

Det kinesiske rederiet som frakter våpen til Mugabe overholder kinesisk rett, ifølge det norske forsikringsselskapet Skuld. Dermed sier selskapet at de ikke kan avbryte dekningen av skipet.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Det kinesiske rederiet som frakter våpen til Mugabe overholder kinesisk rett, ifølge det norske forsikringsselskapet Skuld. Dermed sier selskapet at de ikke kan avbryte dekningen av skipet.

Av Erik Hagen
Norwatch

– Så vidt vi har klart å få på det rene er ikke denne transporten ulovlig i henhold til kinesisk rett. Det er lovverket i skipets flaggstat vi må ta hensyn til i slike tilfeller, sier viseadministrerende direktør i Skuld, Eric Jacobs, til Norwatch.

Han sier at det dermed blir vanskelig for dem å avbryte dekningen av våpenskipet ’An Yue Jiang’. Båten har om bord 77 tonn ammunisjon og våpen til diktatoren av Zimbabwe, Robert Mugabe. Det er det kinesiske rederiet COSCO som fikk oppdraget å frakte våpnene til det afrikanske landet.

Jacobs understreker at dersom det ville vært åpning for å avbryte en slik dekning, ville det uansett medført svært store dilemmaer, så lenge fartøyet er ute på åpent farvann.

– Vi har et tredjemannsansvar. Det betyr at dersom det skulle skje et oljesøl, eller skader på mannskapet, kan det få store konsekvenser for en eventuell uskyldig tredjemann, sier Jacobs til Norwatch.

PRIO-forsker Hilde Wallacher sa til Norwatch i går at selskapet vil kunne ha ryggdekning for å si at transporten er i strid med norsk våpeneksportpraksis. Denne norske lovgivningen er et tema Skuld fortsatt studerer.

– Dessverre vil analysen av norsk lovgivning ta noe tid, sier Jacobs til Norwatch.

Han sier at selskapet nå også vil gjennomgå hvordan de i framtiden må forholde seg til internasjonal rett, slik som menneskeretter og humanitærrett, ved dekning av skip.

Etter at Norwatch skrev om saken mandag morgen,
sendte Skuld et brev til det kinesiske rederiet, der de gjorde rede for at de ikke satte pris på transporten. Skuld ba også om svar på en rekke spørsmål knyttet til frakten, blant annet å få tilsendt kopier av fraktdokumentene. Jacobs sier til Norwatch at COSCO ennå ikke har sendt dokumentene til Norge.

Norwatch har fått tak i fraktdokumentene, via en annen kilde. Dokumentene viser at det kinesiske rederiet tydelig har redegjort for den lasten, som skal sendes til ”Ministry of Defence” i Harare Zimbabwe. Tusenvis av kilo med ammunisjon og bombekastere er listet opp i dokumentet. Les dokumentene her.

Skulds egne kontakter i Kina, bekrefter overfor forsikringsselskapet det som internasjonale medier har rapportert om siden i går: fartøyet er på vei hjem til Kina. I morges la det til havn for å fylle opp drivstoff i Walvis Bay, Namibia, ifølge avisen The Namibian.

Viseadministrerende direktør, Jacobs, sier han er tilfreds med at båten nå gjør hjemreis.


Les også:
22.04.08: Frykter våpen-omlossing til nytt Skuld-fartøy
22.04.08: -Skuld kan bryte avtalen med kineserne
21.04.08: Våpenbåt til Zimbabwe er delvis norskforsikret

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!