Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Frykter våpen-omlossing til nytt Skuld-fartøy

Den kinesiske båten som transporterer våpen til regimet i Zimbabwe kan komme til å laste containerne over til et søsterskip i nærheten. Også søsterskipet er forsikret av det norske forsikringsselskapet Skuld.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Den kinesiske båten som transporterer våpen til regimet i Zimbabwe kan komme til å laste containerne over til et søsterskip i nærheten. Også søsterskipet er forsikret av det norske forsikringsselskapet Skuld.

Av Erik Hagen
Norwatch

skuld_an_yue_jiang_zimbabwe_2008.jpgNorwatch kunne i går morges avsløre at den kinesiske båten ’An Yue Jiang’ (til høyre) er forsikret av det norske forsikringsselskapet Assuranceforeningen Skuld. Fartøyet har med seg 77 tonn kinesiskproduserte våpen som diktator Robert Mugabe bestilte få dager etter det skandalepregete valget i Zimbabwe.

Nå viser det seg at Skuld også har forsikret et søsterskip som befinner seg i samme område. Researchere Norwatch har snakket med sier at en av mulighetene kineserne nå har, er å laste våpnene over fra den ene norskforsikrede båten til den andre. Omlossing er en strategi som våpentransportører av og til bruker for å skjule hvor ulovlige laster tar veien.

’An Yue Jiang’ skal ha seks løftekraner om bord, og er dermed i stand til å foreta en slik omlossing ute på åpent farvann – dersom værgudene tillater det. Det aktuelle søsterskipet, ’Feng Shun Shan’, er et 156 meter langt frakteskip, og skal nå befinne seg ved Sør-Afrika.

Visedirektør i Skuld, Eric Jacobs, sier han ikke er overrasket når Norwatch forteller ham at de har forsikret et annet skip i samme område, eid av det samme kinesiske rederiet, COSCO.

– Vi er store forsikrere av COSCO, sier han til Norwatch.

Jacobs er usikker på om avtalen med COSCO åpner for at kineserne kan losse frakten over til en annen søsterbåt på åpent farvann. Han sier at Skuld iallfall har dekket slike operasjoner tidligere. Selskapet tar sterkt avstand fra transporten.

Søsterskip lokalisert
Informasjons- og research-byrået Lloyds MIU forsøker nå å satellittovervåke bevegelsene til ’An Yue Jiang’, som vil fôre Mugabe med våpen. Ifølge en pressemelding fra Lloyds mandag overvåkes særlig havnene der det er praktisk mulig for fartøyet å komme i land for å bunkre.

I tillegg kartlegger Lloyds andre båter i området, med en hypotese om at fartøyet kan losse om ute på havet. Det er ifølge Lloyds 311 fartøy i området som kan ta imot lasten. To av disse båtene tilhører de samme kinesiske eierne, COSCO (China Ocean Shipping Company).

Gjennom skipstrackingtjenesten Equasis har Norwatch fått tak i navnene på de to COSCO-fartøyene som er regionen. Det dreier seg om ’Feng Shun Shan’ og ’Le Chang’.

Den førstnevnte av disse to, ’Feng Shun Shan’, er ifølge Equasis forsikret av Assuranceforeningen Skuld, noe som i dag bekreftes av forsikringsselskapet selv.

Uklar rute
Selv om det er mulig for kineserne å losse om ute på åpent farvann, er det fortsatt en mulighet for at ’An Yue Jiang’ tar med våpnene til land umiddelbart.

To internasjonale våpenhandel-researchere som Norwatch snakket med mandag kveld, antok at båten vil bunkre opp i Walvis Bay i Namibia tirsdag morgen. Der er det antatt at den vil ta om bord mer drivstoff, for å fortsette ferden videre nordover langs Afrikas vestkyst.

En annen mulighet er at den vil forsøke å avlosse våpnene i Namibia, etter at det på mandag ble klart at også Angola avslår å ta imot lasten. I Walvis Bay ligger en stor flyplass, som kan brukes for å frakte lasten til Zimbabwe. Men også luftveien kan nå snart bli stengt. Aktivister jobber nå for å at Zimbabwes naboland ikke skal tillate at våpnene fraktes over deres luftrom.

Det skal også være mulig for det kinesiske fartøyet å fylle opp drivstofftankene sine på havet, slik at den kan seile lenger unna før den til slutt losser av lasten sin. Dersom den losser om til en annen båt ute på havet, kan det til slutt bli vanskelig - eller umulig - å hindre at våpnene finner veien til Zimbabwe.

– Ikke Skulds skyld
Uansett hva fartøyet planlegger å gjøre i Walvis Bay i dag, vil den også der møte på problemer.

Norwatch snakket i går kveld med advokat Norman Tjombe i den delvis norskfinansierte namibiske organisasjonen Legal Assistance Center.

Tjombe sier at dersom båten ender med å bunkre opp i Walvis Bay, slik ryktene vil ha det til, vil han umiddelbart troppe opp i en lokal domstol, og få en dommer til å kreve konfiskering av hele lasten. Ifølge Jombe, kan en slik ordre bli utstedt allerede i løpet av tirsdagen.

En tilsvarende konfiskering ble beordret av en sørafrikansk domstol da båten lå til kai i Sør-Afrika like før helgen, men skipet hadde stukket av før sheriffen hadde tatt til handling.

– Vi i Namibia vil ikke bli forbundet med volden i Zimbabwe, sier Tjombe til Norwatch.

– Volden har bare økt siden valget for noen uker siden, og da hjelper det ikke med mer våpen, sier han på telefon fra Namibia.

Han påpeker at Norge er kjent for å fremme demokrati i nettopp land som Zimbabwe, og håper at forsikringsselskapet Skuld kan bidra på sin måte.

– Man kan vanskelig klandre Skuld for å forsikre båter. Men nå som denne situasjonen har oppstått, bør selskapet legge maksimalt press på de kinesiske eierne for å få båten til å reise tilbake til Kina, sier Tjombe til Norwatch.

Vanskelig situasjon

Visedirektør Eric Jacobs sier at Skuld tar sterkt avstand fra denne frakten, og at de i går tok kontakt med eierne av skipet. Skuld skal ha stilt COSCO en rekke klare krav og spørsmål om frakten. Blant annet ønsker de å motta kopier av fraktdokumentene, for å se hva eierne har deklarert. Jacobs sier han håper at et svar på henvendelsen har kommet til innboksen hans i løpet av natten.

– Hvis det er en ulovlig frakt, er det klart at vi ikke dekker forsikringen, sier Jacobs til Norwatch i dag.

Han påpeker at dersom de ikke får fraktdokumentene tilsendt, er det brudd på avtalen mellom COSCO og Skuld. Nå gjennomgår forsikringsselskapet både sørafrikansk, norsk og kinesisk rett. Dersom frakten er lovlig, er det lite selskapet kan gjøre for å sette en stopper for frakten.

Jacobs sier at det riktignok er åpning for Skuld kan avslutte kontraktsforholdet selv om eierne har overholdt lover og regler. Men Jacobs opplyser at det er lange lovpålagte frister for å si opp avtaler, og at det ikke kan gjøres over natten. Hvis de sier opp avtalen, kan de forvente å få et stort erstatningskrav mot seg.

Det er for øvrig ingen ting i avtalen med COSCO som pålegger skipets eiere å rapportere til Skuld hvor båten er på vei.


Les også
23.04.08: -Skipet overholder kinesisk rett
22.04.08: -Skuld kan bryte avtalen med kineserne
21.04.08: Våpenbåt til Zimbabwe er delvis norskforsikret

 

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -