Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Miljøavgift med bivirkninger

Utslippsnivået til nye biler ble redusert med 11 prosent fra 2006 til 2007. Dette skjedde fordi bilmodeller med lave til middels utslipp fikk avgiftslettelser mens drivstoffslukende biler fikk økte avgifter. 
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Utslippsnivået til nye biler ble redusert med 11 prosent fra 2006 til 2007. Dette skjedde fordi bilmodeller med lave til middels utslipp fikk avgiftslettelser mens drivstoffslukende biler fikk økte avgifter. 
Lavere priser gjorde imidlertid at nybilsalget vokste med 18 prosent i samme periode. Dermed kjørte vi mer enn noen gang og klimagassutslippene økte.

- Utslippene av klimagasser har økt fordi nybilsalget har økt mye mer enn miljøgevinsten fra nye biler, sier forskningsleder i Framtiden i våre hender Mekonnen Germiso.

Veksten i bilsalget spiste altså opp den teknologiske gevinsten.

- For å realisere den teknologiske gevinsten måtte man ha gjort de mer forurensende bilene mye dyrere, uten å gjøre de andre billigere, mener Germiso. Han legger til at det også bør bli mer lønnsomt å ta gamle biler av veien, og at vrakpanten derfor bør opp med 5000 kroner.

pdf  Les mer om hvordan vi mener avgiftssystemet kan gjøres mer miljøvennlig.  

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!