Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Grønn økonomi

Framtiden i våre hender vil ha en grønn økonomi, der miljøkostnadene er inkludert i prisene, og den økonomiske politikken spiller på lag med miljøet, ikke mot det. I en slik økonomi er det lønnsomt å leve miljøvennlig og dyrt å forurense. I 2003 startet vi prosjektet "Grønn økonomi".

Hensikten med prosjektet var å overbevise politikere om at de må skape et samfunn hvor

  • tog er konkurransedyktig med fly – både på tid og pris
  • økologisk mat er billigere enn konvensjonell mat
  • drivstoffgjerrige biler koster mye mindre utslippsslukerne
  • fornybar energikilder lønner seg framfor fossil energi
  • miljøskadelig virksomhet ikke subsidieres
  • varene vi kjøper må fraktes på tog framfor lastebil
  • vi kjøper færre ting, men mer tjenester


Den rød-grønne regjeringen har programfestet i Soria-Moria erklæringen at de skal "...gjennomgå skatte-og avgiftssystemet med sikte på å foreta endringer, for å fremme miljøvennlig adferd". Noe grep er tatt: 

  • Bilavgiftssystemet har blitt endret slik at drivstoffgjerrige biler nå er billigere, mens forurerensende biler har blitt dyrere. Dette har ført til at utslippene på nye biler er blitt redusert med 12 prosent. Dette er en begynnelse, men prisforskjellen mellom biler som forurerenser mye og biler som forurerenser relativt lite må bli mye større.
  • Avgiften på flydrivstoff innenriks har økt noe, men ikke mer enn at en tur fra Oslo til Bergen blir tre kroner dyrere. Det blir puslete hvis man ønsker at folk skal bytte transportmiddel fra fly til tog.
  • Avgiften på fyringsolje er blitt doblet. Den må opp på svensk nivår (dvs. dobles ytterligere) hvis vi skal slutte å fyre med olje og heller fyre med feks ved og pellets (slik de gjør i Sverige).
I forhold til de klimaendringene vi står overfor der FNs klimapanel anbefaler den vestlige verden med opp mot 85 prosent innen 2050, er det som har blitt gjort hittil for å fremme de miljøvennlige valgene nesten irrelevant. Framtiden i våre hender vil fortsette å legge press på politikerne til å ta i bruk sterkere økonomiske virkemidler, men mener også at juridiske virkemdiler må iverksettes.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Framtiden i våre hender vil ha en grønn økonomi, der miljøkostnadene er inkludert i prisene, og den økonomiske politikken spiller på lag med miljøet, ikke mot det. I en slik økonomi er det lønnsomt å leve miljøvennlig og dyrt å forurense. I 2003 startet vi prosjektet "Grønn økonomi".

Hensikten med prosjektet var å overbevise politikere om at de må skape et samfunn hvor

  • tog er konkurransedyktig med fly – både på tid og pris
  • økologisk mat er billigere enn konvensjonell mat
  • drivstoffgjerrige biler koster mye mindre utslippsslukerne
  • fornybar energikilder lønner seg framfor fossil energi
  • miljøskadelig virksomhet ikke subsidieres
  • varene vi kjøper må fraktes på tog framfor lastebil
  • vi kjøper færre ting, men mer tjenester


Den rød-grønne regjeringen har programfestet i Soria-Moria erklæringen at de skal "...gjennomgå skatte-og avgiftssystemet med sikte på å foreta endringer, for å fremme miljøvennlig adferd". Noe grep er tatt: 

  • Bilavgiftssystemet har blitt endret slik at drivstoffgjerrige biler nå er billigere, mens forurerensende biler har blitt dyrere. Dette har ført til at utslippene på nye biler er blitt redusert med 12 prosent. Dette er en begynnelse, men prisforskjellen mellom biler som forurerenser mye og biler som forurerenser relativt lite må bli mye større.
  • Avgiften på flydrivstoff innenriks har økt noe, men ikke mer enn at en tur fra Oslo til Bergen blir tre kroner dyrere. Det blir puslete hvis man ønsker at folk skal bytte transportmiddel fra fly til tog.
  • Avgiften på fyringsolje er blitt doblet. Den må opp på svensk nivår (dvs. dobles ytterligere) hvis vi skal slutte å fyre med olje og heller fyre med feks ved og pellets (slik de gjør i Sverige).
I forhold til de klimaendringene vi står overfor der FNs klimapanel anbefaler den vestlige verden med opp mot 85 prosent innen 2050, er det som har blitt gjort hittil for å fremme de miljøvennlige valgene nesten irrelevant. Framtiden i våre hender vil fortsette å legge press på politikerne til å ta i bruk sterkere økonomiske virkemidler, men mener også at juridiske virkemdiler må iverksettes.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -