Ulovlig BMW-reklame

Forbrukerombudet: Brudd på markedsføringsloven!
Forbrukerombudet krever nå stans av videre annonser, og i begrunnelsen heter det bla: "Bruken av begrepene "gjør nabolaget grønnere" og "bilen tar miljøet på alvor" er i strid med markedsføringslovens paragraf 2 og 3." Videre bemerker ombudet at markedsføringen er i strid med forskrift om energimerking, da det ikke er nevnt noe om CO2 utslipp.
BMW legger seg flat
BMW forhandler Jæger Sentrum i Bergen som sto bak den helsides annonsen i Bergens Tidende beklager annonsen og sier til BT: " En ren glipp fra vår side, vi vil selvfølgelig rette oss etter Forbrukerombudet og stoppe all bruk av denne reklamen"
BMW hadde en ulovlig bilreklame, Framtiden i våre hender klagde og Forbrukerombudet krevde stans av videre annonser. Vi vant denne runden.
Men bilfirmaet rakk å sette annonsen på trykk, og kanskje resulterte den i at noen kjøpte en ny SUV fra BMW. - Noen som kanskje lot seg lure av tvilsomme miljøargumenter.
Markedsføringsloven må endres, så slike brudd fører til straffereaksjoner som får BMW-selgere og andre til å tenke seg om to ganger. Da vil vi få færre slike overtramp i framtiden.

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!