Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Transportene kan ha pågått lenge

Det Oslo Børs-registrerte rederiet Jinhui kan ha transportert fosfat fra Vest-Sahara ved flere anledninger tidligere.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.

Det Oslo Børs-registrerte rederiet Jinhui kan ha transportert fosfat fra Vest-Sahara ved flere anledninger tidligere.

Erik Hagen
Norwatch

Norwatch kunne i forrige uke presentere bildemateriale av bulkskipet Jin Cheng, som losset av fosfat på New Zealand fra okkuperte Vest-Sahara. Jinhui er registrert bare ett sted i verden – på Oslo Børs. Den kontroversielle handelen er i strid med frarådninger fra det norske Utenriksdepartementet.

Nå kommer det fram at Jinhuis involvering sannsynligvis har vært større enn hittil antatt. Den australske Vest-Sahara-komiteen har gjort Norwatch oppmerksom på at Jinhui ved minst to anledninger kan ha transportert fosfat til Australia.

Et bulkskip med navn Jin Xing hadde i oktober 2007 med seg fosfat fra Vest-Sahara til den australske havnen Geelong. Fosfatimportøren var det australske fosfatselskapet Incitec Pivot.

Skipet Jin Yi ankom Perth 10. november 2007, med samme type last. Importøren var da Wefarmers CSBP, som KLP solgte seg ut av i desember 2007 – nettopp på grunn av den kontroversielle fosfatimporten fra det marokkansk-okkuperte landet.

Norwatch har ikke fått bekreftet om hvorvidt de to skipene faktisk tilhører Jinhui, men bulkskip med navn Jin Xing og Jin Yi står oppført på rederiets hjemmesider.

Ved forsendelsen til New Zealand i forrige uke, samsvarte båtens registreringsnummer i de newzealandske havneregistrene med registreringsnummeret på rederiets hjemmeside. Samme kryss-sjekk har ikke blitt gjort i det australske tilfellet. Det er vanlig at ulike båter ofte bærer samme navn.

Norwatch kontaktet rederiet tirsdag forrige uke, med spørsmål om hvor involvert de har vært i denne handelen. Selskapet har fortsatt ikke svart.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -