Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

×

Advarsel

JUser: :_load: Kan ikke laste bruker med id: 67

Krever reklamefritt NRK!

NRK sniker inn reklame og kommersielle budskap. Dette vil Framtiden i våre hender ha slutt på, og mener inntektene heller bør sikres gjennom en lisensøkning på 80 kroner.

Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
NRK sniker inn reklame og kommersielle budskap. Dette vil Framtiden i våre hender ha slutt på, og mener inntektene heller bør sikres gjennom en lisensøkning på 80 kroner.

supershownrk.jpg
I forbindelse med NRKs julekalenderserie ble det solgt rundt 50 produkter. Slutt å selge spin-off produkter til barn, er ett  av fem krav til Stortinget for å forby NRKs omfattende kommersielle virksomhet. (Foto:NRK)
 


Framtiden i våre hender har sjekket reklamepraksis hos andre statseide kringkastere, og funnet ut at NRKs praksis skiller seg negativt ut fra andre statseide kringkastere i Europa.

Reklamen svekker lisensens eksistensberettigelse
- Vi betaler lisens for å opprettholde en allmennkringkaster fri for reklame.  Reklamen svekker vår vilje til å betale lisens og NRK må derfor bli reklamefri, mener daglig leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad. Han viser til at NRK har 6,3 prosent av sine inntekter fra kommersielle kilder, og at det er mulig å gjøre kanalen reklame- og markedsføringsfri ved å øke lisensen med 80 kroner.

Selv om NRK skal være en reklamefri kanal tilbyr NRK i dag seerne:

  • Reklameplakater i sendinger
  • Sponsoromtale i redaksjonelle benevnelser (VG-lista, Adeccoligaen)
  • Reklameprogram (Norsk Tipping, Keno, m.m.)
  • Å kjøpe dyre SMS-er som NRK tjener penger på
  • Nettsider med reklame
  • Tekst-tv med reklame
  • Program med reklame spin-off
Framtiden i våre hender krever at Stortinget må forby lisenskanalens omfattende kommersielle virksomhet, og skjerpe Kringkastingsloven:

1. Slutt med sponsorplakater og sponsornavn i titler og redaksjonell omtale
Sponsorplakater er tillatt blant annet i sportssendinger. I tillegg er NRK villig til å bruke sponsornavn i omtalen av flere idrettsarrangement med mer. Tippeligaen, Adeccoligaen , VG-lista er eksempler på dette. Etter det vi ser er dette et særnorsk fenomen, i England heter det ”premier league,  i Italia ”serie A” osv.  Framtiden i våre hender mener at dersom arrangørene forsøker å prakke på et sponsornavn bør NRK si nei og kalle det eliteserien, 1.divisjon, Topp 20-lista etc.

2. Fjern reklame på nettsider og tekst-tv
BBC, Svensk TV, Finsk TV og Dansk TV har ikke reklame på sine nettsider. NRKs nettsider, som det stadig henvises til i radio- og tv-programmer, er fulle av reklame.  Også barne-tv viser nå til nettsidene, og selv om NRK ikke viser reklame på nrk.no/barn er det åpenbart at mange kommer til barnesidene via www.nrk.no.

3. SMS-deltakelse bør være til kostpris
 Når NRKs seere får tilbud om å sende inn SMS er til en pris som ligger over kostpris (5 kr) innebærer det at NRK selger en tjeneste som de har inntekter av. Dette ”produktet” markedsføres gjerne gjennom hele programmet.
Interaktiv deltakelse via sms/telefon må skje til  kostpris.

4. Slutt å selge spin-off produkter til barn
NRK har mange programmer med spin-off produkter som selges gjennom NRK Aktivum. NRK er gått for langt på dette området, særlig når det gjelder barneprogram. I juletider dynges vi ned av produkter rettet mot barn med logoer fra NRKs julekalender.

5. Gjøre som svenskene - kast spillene ut av statskanalen.
NRK betaler Norsk Tipping for visningsrett til pengespillprogrammer. Vi er kvitt spilleautomatene, men blir gjennom vår lisensfinansierte kanal konstant oppfordret til å bruke penger på spill. NRK markedsfører spill som de attpåtil betaler for å sende i beste sendetid. Dette er langt fra forenelig med en reklamefri statskanal som skal tilby kvalitet. I tillegg brukes Norsk tipping i sammenhenger hvor NRK bidrar til å øke dets markedsføringsverdi – for eksempel ved at de deler ut premier i talentkonkurranser på NRK.

Kringkastingsavgiften utgjorde i 2006 kr. 2039,- De samlede lisensinntektene utgjorde ca 3,58 milliarder kroner. Øvrige driftsinntekter var på 242 millioner kroner, hvorav royalties utgjorde 106 millioner. NRK aktivum bidro med 116 millioner kroner. I følge årsberetningen til NRK kom 6,3 % av inntektene var fra kommersielle inntekter, målet var 10%.

 




 

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -