Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Belships med Burma-selskap på is

Rederiet Belships er en av de få norske bedriftene som har brutt Regjerings oppfordring og etablert et joint venture-selskap i Burma. – Selskapet som skulle rekruttere burmesiske sjøfolk, har aldri vært operativt, sier daglig leder i rederiet, Sverre Tidemand, til Norwatch. Han sier at initiativet er blitt lagt definitivt i bero etter det som har skjedd de siste ukene.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Rederiet Belships er en av de få norske bedriftene som har brutt Regjerings oppfordring og etablert et joint venture-selskap i Burma. – Selskapet som skulle rekruttere burmesiske sjøfolk, har aldri vært operativt, sier daglig leder i rederiet, Sverre Tidemand, til Norwatch. Han sier at initiativet er blitt lagt definitivt i bero etter det som har skjedd de siste ukene.

Av Pia A. Gaarder
Norwatch


Det finnes ikke mange norske direkteinvesteringer i militærjuntaens Burma. En av de få etableringene tilhører er det norske rederiet Belships. På sine hjemmesider opplyser Belships at det har etablert joint venture-selskaper i Manila, Tianjin (Kina) og i Myanmar (Burma).

– Det stemmer at vi har et joint-venture selskap i Burma, men det eksisterer bare på papiret. Det har hverken ansatte eller kontor, og har aldri vært operativt, sier daglig leder i Belships, Sverre Tidemand, til Norwatch.

– Bortsett fra 17 burmesiske elektrikerne som arbeider på våre skip, har vi ikke noe aktivt engasjement i Burma. Hva gjelder selskapet vil vi ikke gjøre noe som helst, før det eventuelt blir bedre tilstander i Burma, sier Tidemand.

– Men hvorfor etablerte dere overhodet et kontor i Burma?

– Selskapet ble etablert for ett år siden. Vi har brukt burmesiske elektrikere om bord på båtene våre i mange år, og de er blitt rekruttert gjennom Singapore. Erfaringene våre med de burmesiske elektrikerne er spesielt gode. I tillegg er det er mangel på sjøfolk  rundt omkring i verden. Derfor tenkte vi  å gå bredere ut og rekruttere mer mannskap fra Burma, sier Tidemand.

Men militærregimets brutale oppførsel de siste ukene har gjort at Belships nå har bestemt å la selskapet forbli inaktivt. De legger selskapet med andre ord ikke ned, men de legger det på is.

– I lys av det som nå har skjedd, har vi besluttet å legge selskapet i bero. Vi kommer til å fortsette å bruke de burmesiske elektrikerne som vi har hatt i flåten. For jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få beholde sitt levebrød, sier Tidemand.

– Dersom beslutningen kom nå, hva har da selskapet holdt på med siden det ble opprettet for ett år siden?

– Det har ikke skjedd noe som helst. Selskapet er rett og slett ikke blitt aktivert. Bakgrunnen for opprettelsen var at vi trodde tingene gikk en riktig vei Burma, og da kunne Burma som sagt være et fristende område for oss å rekruttere sjøfolk i fremtiden. Slik situasjonen er i dag, kommer vi i hvert fall ikke til å gjøre noe mer med det.

– Hvordan er lønnen for burmesiske sjøfolk?

– Det holder samme nivå som er normalt internasjonalt. De får samme lønn som vi betaler andre. Årsaken til at vi ønsker å rekruttere burmesere, er vårt behov for sjøfolk.

– For større investeringer i Burma, må man gå inn i et joint-venture med myndighetene. Hvordan etablerte dere selskapet?

– Det er riktig at vi som utledninger ikke får lov til å eie noe som helst i Burma. Som veldig mange andre steder i Asia, må du også i Burma ha en lokal størrelse som eier. Det samme gjelder Filippinene og Indonesia. Løsningen er da å opprette en avtale med en lokal størrelse. Vedkommende vil da eie aksjene på våre vegne, og skal deretter selge dem til oss til pari kurs når vi får lov til å eie. I slike land er dette den eneste måten å gjøre det på.

– Hva slags lokal størrelse i Burma dreier det seg om?

– Jeg må innrømme at jeg ikke sitter med detaljkunnskap. Dette ble gjort gjennom vårt Singapore-kontor. Men så vidt jeg vet, dreier det seg om en mann som har jobbet for oss tidligere og som har ingenting med regjeringen å gjøre, sier Tidemand.

 


Fakta

Tørrlastrederiet Belships er notert på Oslo Børs, og hadde i 2006 en omsetning på 51,3 millioner kroner.

I midten av august i år var dette selskapets fem største eiere:

Sonata A/S (35,24 %)
Canica AS (16,83 %)
Rederiaktiebolaget (10,13 %)
Longbow Limited (4,83 %)
Consensio A/S (4,26 %)

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -