Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Advarsel til norsk rederi etter kjemikalie-søl

Det norske rederiet Jo Tankers får sterk kritikk fra miljømyndighetene i den Dominikanske Republikk, etter at farlige kjemikalier ble sluppet ut ved et av landets havneanlegg.
– Selskapet satte både havnearbeiderne og miljøet i fare, sier Felipe Ditren, direktør i det dominikanske miljøverndepartementet. Selskapet mener selv at de ikke har ansvar for uhellet.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Det norske rederiet Jo Tankers får sterk kritikk fra miljømyndighetene i den Dominikanske Republikk, etter at farlige kjemikalier ble sluppet ut ved et av landets havneanlegg.
– Selskapet satte både havnearbeiderne og miljøet i fare, sier Felipe Ditren, direktør i det dominikanske miljøverndepartementet. Selskapet mener selv at de ikke har ansvar for uhellet.

Erik Hagen
Norwatch

jo_tankers_domrepublikk1.jpgDen norske båten ’Jo Ebony’, eid av Bergens-rederiet Jo Tankers, losset 13. juli av 1621 tonn kaustisk soda på den Dominikanske Republikk. Ifølge en rapport utarbeidet av det dominikanske miljøverndepartementet, som Norwatch har fått tak i, rant deler av lasten på bakken og rett i vannet.

– Da den kaustiske sodaen ble overført til tankbiler på land, ble noe av lasten spredd for alle vinder, og forurenset havneområdet, sier direktør Felipe Ditren, direktør i landets miljøverndepartement, på telefon til Norwatch.

Ditren sier også at selskapet nå har fått en advarsel fra myndighetene.

Rederiet selv er overrasket over flere av påstandene som myndighetene kommer med, og sier selskapet aldri har fått noen advarsel. De utelukker derimot ikke at deres lokale agent kan ha fått en slik henvendelse fra myndighetene.

Etsende
Det er vanligvis svært strenge regler for behandling og transport av farlige kjemiske stoffer slik som natriumhydroksid –også kalt kaustisk soda. Kjemikaliet regnes som sterkt etsende.

Men ifølge rapporten fra det dominikanske miljødepartementet skal lossingen fra den norske båten i juli ha skjedd på en svært uforsvarlig måte. Kvalifisert personell skal ikke ha vært til stede, mens havnearbeiderne som håndterte avlossingen arbeidet uten beskyttelsesutstyr. Det siste kommer også fram på fotografier (t.h.) som Norwatch har fått tak i fra den karibiske øystaten.

Direktøren i miljøverndepartementet sier de ikke har gått videre i å bøtelegge eller på andre måter å straffe selskapet, men at de har gitt nordmennene en irettesettelse. Advarselen ble gitt både til den norske transportøren og til den lokale importøren. Ifølge myndighetene er begge like ansvarlige for kjemikalie-sølet.

– Vi hadde et møte med representanter for båten og for den lokale importøren. Der gjorde vi det klart at de begge har fått gult kort, sier Felipe Ditren, som selv deltok på møtet.

Overrasket
Teknisk direktør i Jo Tankers-kontoret i Bergen, Kjell Ove Breivik, var først ikke kjent med episoden da Norwatch ringte ham, og er overrasket over påstandene fra Ditren.

jo_tankers_domrepublikk2.jpg– Vi fikk overhode ingen påpakning eller advarsel fra de lokale myndighetene i forbindelse med denne lasten, sier Breivik til Norwatch etter å ha sjekket opp saken.

Han sier de heller aldri har hatt et møte med myndighetene, slik den dominikanske direktøren hevder. Han utelukker imidlertid ikke at deres lokale agent kan ha deltatt i et slikt møte, i forbindelse med at saken ble slått opp i dominikansk presse i tiden etter at avlossingen ble gjort. Det var først da at selskapets ledelse ble gjort oppmerksom på episoden.

– Grunnen til at vi aldri mottok en rapport fra skipet, er sannsynligvis at sølet har blitt gjort på land - etter at lasten ble mottakers ansvar, sier Breivik.

Breivik sier det er feil at båten ikke har det riktige utstyret for å hindre søl, og sier de følger alle krav til sikkerhet.

– Vi ser på tilfeller av søl veldig, veldig seriøst. De få gangene det skjer går vi igjennom grundige hendelsesanalyser for å forhindre at det gjentar seg, sier Breivik til Norwatch.

Nå vil selskapet legge inn i sine prosedyrer en anmodning om at mottakerne blir mer miljøvennlige.

– Vi skal se hva vi kan gjøre i påvirkingen av de lokale forholdene, så de lokale kan organisere mer miljøhensiktsmessige mottak, sier han til Norwatch.

Skjerper rutinene
Også mydighetene i den Dominikanske Republikk vil skjerpe rutinene. Ifølge direktør Felipe Ditren er det lokale miljødepartementet underbemannet, og det er vanskelig å holde kontroll på landets mange miljøproblemer. Han sier til Norwatch at de etter denne episoden har skjerpet rutinene for havneanløp med kaustisk soda. Fra nå av må tollmyndighetene hente inn folk fra miljøverndepartementet hver gang natriumhydroksid ankommer havnene.

– Det er tydelig at kontrollen har vært for dårlig hittil. Men nå håper vi å hindre nye uhell, sier Ditren.

Les også:
17.09.2008: Jo Tankers skjerper sikkerhetskravene

jo_tankers_domrepublikk3.jpg

 

 

 

 

 

 

jo_tankers_domrepublikk4.jpg

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -