Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Ny Vest-Sahara-transportør: - UD informerer ikke

Norwatch kan nå avsløre enda en norsk båt med last fra okkuperte Vest-Sahara. Båten ankommer Tyrkia mandag, fullastet med frossenfisk. Selskapet bak transporten etterlyser klar informasjon fra Utenriksdepartementet, men vil gjerne ta på seg nye oppdrag.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Norwatch kan nå avsløre enda en norsk båt med last fra okkuperte Vest-Sahara. Båten ankommer Tyrkia mandag, fullastet med frossenfisk. Selskapet bak transporten etterlyser klar informasjon fra Utenriksdepartementet, men vil gjerne ta på seg nye oppdrag.

Av Erik Hagen
Norwatch

eimskip_crystal1_jul08_250.jpgI slutten av juni avdekket Norwatch at et delvis norsk-eid rederi har fraktet fosfat fra Vest-Sahara til New Zealand. Handelen, som er gjort for et marokkansk statlig selskap, er i strid med ønskene til den lokale saharawiske befolkningen.

Nå har Norwatch tatt enda en båt på fersken. Fotografiet til høyre, som ble tatt tidligere denne uken, viser fraktebåten ’Ice Crystal’ ved kai i den okkuperte vestsahariske havnebyen Dakhla. Bildene avdekker høye paller med frossenfisk som lastes om bord i det ventende fartøyet.

’Ice Crystal’ er nå i Middelhavet, på vei mot Tyrkia, hvor den er planlagt å ankomme mandag. Det er Sortland-selskapet Eimskip-CTG som for tiden leier båten. Daglig leder, Hans Martin Iversen, ser ikke det problematiske i transport-oppdraget.

– Hvor er det annonsert at det frarådes å drive næringsvirksomhet i Vest-Sahara?, spør Iversen.

Utenriksdepartementet fraråder selskaper fra å handle med marokkansk-okkuperte Vest-Sahara. Men beskjeden rekker tydeligvis ikke fram til de som skal ha den: selskapene. Hittil har UD bare bekjentgjort boikott-oppfordringen når selskaper eller presse på egen hånd har tatt kontakt med departementet.

eimskip_crystal2_jul08_250.jpgUsynlig UD-frarådning
– Vi har aldri mottatt noen informasjon om dette, sier Iversen, til Norwatch.

– Jeg har nå vært inne på UDs hjemmesider for å finne noe om Vest-Sahara-frarådningen, men finner ingen ting, sier Iversen som sier han aldri har hørt om UDs politikk i Vest-Sahara-saken.

Og megleren kan ha rett. Ingen steder på UDs hjemmesider finner man informasjon om frarådningen.

Heller ikke hjemmesiden til den norske ambassaden i Rabat forklarer hvordan norske selskaper må forholde seg til Vest-Sahara-konflikten. Ambassadens hjemmesider poengterer riktignok at Norge ikke anerkjenner marokkansk suverenitet over Vest-Sahara, men sidene påstår likevel at Mauritania er et naboland av Marokko. Mellom de to landene ligger det okkuperte og fiskerike Vest-Sahara, på størrelse med Storbritannia.

Fiskeriindustrien i Vest-Sahara har sysselsatt tusenvis av marokkanske bosettere. Kun svært få saharawier – som tradisjonelt er nomadiske – arbeider innen fiskeriindustrien.

eimskip_crystal3_jul08_250.jpgVil ikke utelukke nye oppdrag
Ifølge Iversen er det første gang Eimskip-CTG har en båt i Vest-Sahara. Han opplyser at de hadde fått henvendelse fra sine franske og belgiske meglere om sjøfrakt fra havnen ”Dakhla i Marokko”.

– Er det aktuelt for dere å ta nye oppdrag i dette området?

– Jeg kan ikke holde på å sjekke ut alle oppdragene, sier han. Jeg har hørt med andre transportører nå, og de gjør det også, sier Iversen.

– Sånn som handelen går nå, er det uhyre vanskelig å ikke ta på seg slike oppdrag. For meglerne er dette en helt ukjent problematikk, sier Iversen til Norwatch.

Eimskip-CTG har et islandsk morselskap. Det er danske Maestro Reefers som har båtens management-ansvar.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -