Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Røkkes reketråler er full av teak

Røkkes nye reketråler er full av regnskogstømmer som teak og mahogni. Båtbyggeriet Skogsøy Båt i Mandal vil ikke kommentere valg av materialer. Regnskogfondet er skuffet over at Kjell Inge Røkke ikke har gitt båtbyggeriet klare retningslinjer om å unngå regnskogstømmer.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Røkkes nye reketråler er full av regnskogstømmer som teak og mahogni. Båtbyggeriet Skogsøy Båt i Mandal vil ikke kommentere valg av materialer. Regnskogfondet er skuffet over at Kjell Inge Røkke ikke har gitt båtbyggeriet klare retningslinjer om å unngå regnskogstømmer.

Av Pia A. Gaarder
Norwatch

Røkkes nye reketråler er en 49 fots trebåt bygget av Skogsøy Båt AS i Mandal, og skal tråle reker i Oslofjorden. Røkke sier selv at båten er et ledd i å utvikle mer miljøriktige fangstmetoder, men han har tydeligvis glemt å være miljøvennlig i valg av materialer. For i skrytelisten over båtens mange finesser, kommer det frem at store deler av interiøret er laget av mahogni, dekket er av teak og det samme gjelder badegulvet.

Da Norwatch ringte Skogsøy Båt AS for å høre hvilke retningslinjer båtbyggeriet generelt hadde for innkjøp av tropisk trevirke, var lederen, Per Eigebrekk, ikke var villig til å komme til telefonen. Han hadde ikke tid og anledning nå til å gi kommentarer til pressen. Båtbyggeriet opplyste utelukkende at alt var i orden med materialet som var blitt brukt, og at de skal sende ut en generell pressemelding i neste uke.

Forkastelig
Regnskogfondet er på sin side skuffet over at Røkke ikke har gått foran med et godt eksempel da han bestilte tråleren:

- Dette er skammelig, skuffende og helt forkastelig. Det er nødvendig at næringslivets ledere viser ansvar. Deres plikt er å gå foran med et godt eksempel og ikke bidra til å rasere verdens regnskoger, sier Regnskogfondets daglige leder, Lars Løvold, når Norwatch ringer for å få en kommentar.

Regnskogfondet har lenge oppfordret båtbransjen om å unngå teak og tropiske tresorter generelt. I dag er det ingen merkeordninger som kan garantere at hogsten av regnskogstømmer ikke har medført store ødeleggelser for folk og miljø.

Ødeleggende hogst
Store deler av teaken som i dag brukes i bygging av båter, kommer fra Burma. Hogsten ødelegger verdens siste store teakskog og inntektene går til landets militærdiktatur. Mahognien på sin side hogges i regnskogen i Sentral-Afrika. Tømmerhogsten skal være en viktig årsak til at store aper som sjimpanser og gorillaer er truet av utryddelse.

Anbefalingen til båtbransjen er derfor å unngå all bruk av tropisk tømmer. Og alternativer til teak i trebåter eksisterer: Det dreier seg om ikke-tropiske tresorter (som eik og kirsebær) og ulike former for behandlet trevirke.

Les også:
04.05.2007 Innrømmer bruk av Burma-teak.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!