Skjerm skolebarna for markedsføring!

Av og til får Framtiden i våre hender spørsmålet om hvorfor det ikke skal være markedsføring i norsk skole. Det er mer fruktbart å snu problemstillingen opp-ned og spørre: Hvorfor skal vi tillate markedsføring innenfor skolens porter? Dette var vårt utgangspunkt når vi svarte på Kunskapdepartementets høring.
Barn og unge blir utsatt for ulike typer markedsføring på, nær sagt, alle arenaer hvor de ferdes. Skolen er en arena hvor de bruker mye av sin tid, der mye av barns læring skjer; skolen underviser, opplyser, oppdrar og former de unge. Dette bør skje fritt fra kjøpspåvirkning.
Framtiden i våre hender mener at:
1. Markedsføring i norsk skole må reguleres gjennom et lovforbud og forskrift.
2. Bruk av veileder, uten juridisk forankring og som åpner for skjønnsmessige avgjørelser, er sterkt uønsket.
pdf Høringsuttalelse om reklame i skolen 154.64 Kb