Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Wilhelmsen inn i Burma

Rederiet Wilh.Wilhelmsen trosser anbefalingene fra det norske Utenriksdepartementet og satser stort på militærdiktaturet Burma. Den norske Burmakomiteen raser.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Rederiet Wilh.Wilhelmsen trosser anbefalingene fra det norske Utenriksdepartementet og satser stort på militærdiktaturet Burma. Den norske Burmakomiteen raser.


Av Erik Hagen
Norwatch

I flere år har norske myndigheter frarådet investeringer i militærdiktaturet Burma. Landet er styrt av en militærjunta, som kontrollerer landet med jernhånd. Burmas demokratisk valgte leder, Nobelprisvinner Aung San Suu Kyi, trygler internasjonale selskaper om å holde fingrene unna landets oljeressurser.

Likevel etablerer Wilh.Wilhelmsen nå et nytt selskap i Burma. Ifølge E24 skal selskapet rekruttere burmesere til oljeindustrien offshore det sørasiatiske landet.

– Det er opprørende at Wilhelmsen velger å etablere seg i Burma, sier informasjonsansvarlig i Den norske Burmakomité, Åse Sand, til Norwatch.

Hun sier at nordmennenes tiltenkte forretningspartnere i Burma, Total og Daewoo, er de største inntektskildene til det sittende regimet.

Åpner kontor
”Ledelsen i Wilhelmsen-gruppen har besluttet å ikke operere under eget navn i Burma, ettersom de ønsker å holde en lav profil i dette landet”, heter det i et internt Wilhelmsen-notat som E24 har fått tilgang til.

Selskapet som Wilhelmsen etablerer i landet bærer derfor ikke det tradisjonsrike norske navnet. I stedet heter selskapet Makara Marine Contractors. Ifølge E24 eies Makara av et selskap med samme navn på Mauritius, som igjen eies av Hong Kong-baserte Barber Ship Management.

Notatet gjør dessuten rede for hvordan selskapet planlegger å rekruttere mannskap til de ulike internasjonale selskapene som opererer utenfor kysten av Burma.

– Intet forbud
Wilhelmsen sier de ikke ser noen problemer med å etablere seg i landet, ettersom det ikke finnes forbud mot slike investeringer.

– Vi har et eget hode og et forhold til hva som er riktig eller galt. Vi har valgt å opprette dette selskapet ut fra hva som er lov og hva vi kan stå inne for, sier administrerende direktør Geir Sekkesæter i Barber Ship Management til E24.

De påpeker også at de ikke forholder seg til Burmas myndigheter eller statlige selskaper.

– Det er ikke noe forbud mot å drive i Burma, sier Sekkesæter.

Støttespiller
Den norske Burmakomité finner på sin side Wilhelmsens argumenter utilstrekkelige.

– Uansett hvordan de snur og vender på det er de direkte støttespillere til det sittende regimet. Det er juntaens militærstyrker som står for sikkerheten for gass- og oljefelt, og det er en kjent sak at dette får alvorlige konsekvenser for sivilbefolkningen, i form av tvangsarbeid, landkonfiskeringer og vold, sier Sand i Burmakomiteen til Norwatch.

– Det er merkelig at de påstår å vite forskjell på rett og galt når de samtidig vil unngå å stå fram med eget navn i Burma.  Hvis rederiet synes det er problematisk å operere med eget navn i Burma burde det vært klart også for Wilhelmsen at rederiet bør trekke seg ut, sier Sand.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!