Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Bergensmotorer oljer Sudan-konflikt

Mens den norske regjeringen har sagt seg villig til å sende 170 norske soldater til Sudan, sender Bergensselskapet Rolls-Royce Marine motorer for å pumpe olje ut av området. – Vi driver ikke politikk, sier selskapet.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Mens den norske regjeringen har sagt seg villig til å sende 170 norske soldater til Sudan, sender Bergensselskapet Rolls-Royce Marine motorer for å pumpe olje ut av området. – Vi driver ikke politikk, sier selskapet.


Av Erik Hagen og Sigurd Jorde

FN og uavhengige organisasjoner har de siste to ukene varslet om en ny katastrofe i Darfur. Regjeringen i Khartoum gjentok i helgen at den ikke aksepterer FN-styrker i Darfur, etter at den i forrige uke satte i gang en ny militær offensiv mot opprørsgrupper og sivile.

I ly av den skjøre våpenhvile-avtalen som ble vedtatt i begynnelsen av mai, sender nå Bergensfirmaet Rolls-Royce Marine sitt utstyr stadig nærmere de borgerkrigsrammede Darfur-provinsene.

Hittil har ikke oljen spilt en sentral rolle i denne konflikten, men akkurat det kan bare være et spørsmål om tid. De rike oljefeltene ligger som perler på en snor fra sør-Sudan og hele veien inn i Tsjad. Stedet der oljen hittil har fått ligge i fred, er i Darfur.

Etter å ha nektet i flere dager å kommentere opplysninger Norwatch og Fellesrådet for Afrika har sittet med, bekreftet Rolls-Royce Marine til slutt sitt engasjement på dørstokken til Darfur. Ifølge selskapet skal det nå leveres utstyr til grenseområdet mellom Darfur og Kordofan. Ifølge Human Rights Watch faller selv grensen inn under det som anses som konfliktsonen. Leveransene finner sted i løpet av et par måneder og er verdt ”i overkant av ti millioner dollar”.

Etter det Norwatch og Fellesrådet for Afrika forstår fra anonyme kilder i Sudan, er det Kinas statseide oljeselskap CNPC som er Rolls-Royce sin kunde i området. Det er kineserne som har operatøransvaret for Blokk 6 som strekker seg fra delstaten Vest-Kordofan, og dypt inn i voldsherjede Darfur. Utstyret kineserne skal ta i bruk består av landbaserte dieselmotorer og pumper. Trolig skal utstyret brukes for å koble nye oljefelt til den gigantiske hovedoljerørledningen som leder oljen hele veien ned til Rødehavet.

”Seriøs og desperat”

Situasjonen i Darfur vest i Sudan er ”seriøs og desperat” ifølge FNs generalsekretær Kofi Annan. En ny resolusjon i FNs Sikkerhetsråd åpner for at FN skal sende 22.000 soldater til regionen. Regjeringen i Khartoum gjentok senest i helgen at de ikke ønsker en FN-styrke, og har samtidig truet med å ikke forlenge mandatet til den 7000 mann store styrken fra Den afrikanske union (AU) som går ut i slutten av måneden. Mens Sudan fører et høyt diplomatisk spill i FN og AU, har de sendt egne tropper til Darfur for å slå ned på opprørsgrupper som ikke signerte våpenhvileavtalen i mai. Både FNs misjon i Sudan, UNMIS, og Human Rights Watch varslet i forrige uke at sivile igjen var blitt angrepet og bombet av henholdsvis militsgrupper og det sudanske flyvåpenet.

Med det nye norske utstyret, som lages ved lages ved Rolls-Royce sin motorfabrikk i Bergen, vil kineserne trappe opp sin oljeproduksjon i Kordofan. Her har kineserne i løpet av sommeren økt produksjonen kraftig fra 10.000 fat om dagen til 40.000. Ifølge en sentral kilde skal kineserne også skal ha gjort nye funn i Darfur, informasjon de foreløpig ikke har villet offentliggjøre. Det spekuleres også i om det norske selskapet har planer for å bli med på oljeeventyr inne i Darfur.

Kuvending
Lenge ønsket ikke Rolls-Royce Marine å kommentere opplysninger om nye leveranser til Sudan.

De første dagene Norwatch gravde i det nye Vest-Sudan-engasjementet, fortalte informasjonsdirektør Arnfinn Ingjerd til Norwatch at han ikke kjenner til at selskapet skal ha Sudan-leveranser for millioner av kroner på ordreblokken. Etter å ha sjekket opp saken, skrev han i en e-post at Rolls-Royce har solgt over 70 motorer til Sudans oljesektor siden den første oljerørledningen stod klar i 1998. Men verken Ingjerd eller hovedkontoret i London ønsket å kommentere eller avkrefte opplysningene som Norwatch og Fellesrådet for Afrika satt på.

Da Norwatch ringte tilbake for å få flere detaljer, forklarte Ingjerd at han ikke er kjent med om selskapet har avtaler som går ut over de langvarige vedlikeholdskontraktene. Han kjente heller ikke til hvem kunden i Sudan er, hvor i Sudan utstyret skal benyttes eller størrelsen på leveransene. Etter å ha hørt med sine overordnede i Rolls-Royce-gruppen i Storbritannia, fortalte Ingjerd at han ikke kan si noe som helst mer, og unnlot samtidig å avkrefte opplysningene han ble konfrontert med.

Først etter at Norwatch tipset saken inn for en annen norsk avisredaksjon, og Rolls-Royce ble presset fra flere hold, gjorde selskapet kuvending og bekreftet at antakelsene var sanne.

– Det er i overkant av ti millioner dollar. Så det er ikke så svært. Og vår kontraktspart er globale seriøse operatører, sier informasjonsdirektør Ingjerd til Norwatch.

– Leveransene går til grenseområdet mellom Darfur og Kordofan, sier Ingjerd.

Han understreker at de holder seg innenfor de retningslinjene norske myndigheter har lagt.

Problematisk
Leslie Lefkow i Human Rights Watch mener at selv grenseområdet mellom Darfur og Kardofan faller inn under det som regnes som konfliktområdet.

– Det er ikke der konflikten er hottest for øyeblikket, men det er likevel en del av det området hvor det er konflikt, sier Lefkow til Norwatch.

Hun forklarer at opprørsgrupper skal ha slått ned på installasjoner i akkurat dette området tidligere. Lefkow er bekymret over at oljeindustrien kan føre til en eskalering av konfliktnivået i regionen.

Rolls-Royce Marine sitt engasjement i Sudan ble første gang kjent i media i 2003, gjennom en rapport om Norge og oljen i Sudan gitt ut av Fellesrådet for Afrika. Den gang skal leveransene ha vært mindre, og altså til et annet sted i Sudan. Siden da har Rolls-Royce Marine drevet vedlikehold på mange maskiner i landet.

Av selskapets ca. 2200 ansatte i Norge, jobber ca. 700 ved fabrikken i Bergen. Ifølge Ingjerd er den landbaserte aktiviteten ved Bergen-fabrikken organisert i gruppens energi-divisjon, med base i England. Fabrikken leverer motorer både til offshore og onshore. I tillegg til Sudan, har de levert til land som Bangladesh og Indonesia, der dårlig tilgang på naturgass og et upålitelig strømnett gjør kraftige dieselmotorer populære for industrien.

”Ta ansvar”
Egbert Wesselink ved European Coalition on Oil in Sudan i Nederland sier at de er klar over at Rolls-Royce har levert utstyr til Sudan. Wesselink liker ikke tausheten fra internasjonale oljeselskaper om deres aktiviteter i Sudan.

– Mangelen på åpenhet i Sudans oljeindustri er et stort problem. Dette er veldig politisk ømtålig i Sudan, sier Wesselink.

– Vi vet at blokk seks strekker seg inn i Darfur og at det utvinnes olje i Darfur. I den situasjonen som nå er under oppbygging i Sudan kan ingen arbeide og samtidig forholde seg stille.

Wesselink oppfordrer Rolls-Royce til ta ansvar og snakke ut om alt de gjør i Sudan.

– I en konflikt som den i Sudan og Darfur er ingen parter nøytrale. Selv internasjonal lov slår fast at de som støtter opp om en av partene er ansvarlige. Rolls Royce bør være åpne og være en positiv faktor i Sudan, mener Wesselink.

European Coalition on Oil in Sudan har ingen tro på boikott av oljeselskaper i Sudan eller at de skal trekke seg ut. Dette vil ikke ha noen innvirkning på situasjonen, mener Wesselink. I stedet oppfordrer han selskapene til å samordne seg og sammen forsøke å påvirke regimet i Khartoum.

sudan_oljeblokker_396.jpgRolls-Royce ønsker på sin side ikke å svare på spørsmålet om hva de har gjort for at det skal bli mer kjennskap til deres engasjementer i Sudan.

– Vi driver ikke politikk. Det er det myndighetene som gjør. Og vi er innenfor de retningslinjene som myndighetene trekker opp, sier Ingjerd i Rolls-Royce. Han understreker at selskapet har deltatt i oljebransjen i landet for å ”bistå i den fortsatte økonomiske utviklingen av landet”.

Mange drept
Samtidig med at Rolls-Royce ser ut til å øke sine leveranser til Sudan, har konfliktnivået de siste ukene økt betraktelig, både i FN og på bakken i Darfur. FNs Sikkerhetsråd vedtok for to uker siden en resolusjon om Darfur og en plan om at en 22.000 manns FN-styrke skal erstatte dagens 7000 dårlig utstyrte mann fra Den afrikanske union. Regjeringen i Khartoum var raskt ute med å fordømme resolusjonen. Den har dessuten varslet at AU-styrkene ikke vil få forlenget sitt mandat som går ut i slutten av september dersom AU støtter FN-resolusjonen.

Mens det diplomatiske spillet om Sudan har pågått i FN, har situasjonen på bakken blitt kraftig forverret. Siden 2003 har mellom ett og to hundre tusen mennesker blitt drept, og 2,5 millioner drevet på flukt fra Darfur. Nyhetsbyråer som har besøkt området sier at de interne flyktningene nå er livredde myndighetenes nye offensiv i nordlige Darfur, som ifølge Human Rights Watch alt har kostet flere sivile liv.

Kofi Annan advarte i slutten av forrige uke Sudans myndigheter:

– Lederne i Sudan kan bli holdt kollektivt og individuelt ansvarlig for hva som skjer med befolkningen i Darfur.

Erik Hagen er journalist i Norwatch. Sigurd Jorde er informasjonsansvarlig i Fellesrådet for Afrika.


Les også:
14.09.06 Rolls-Royce i vanskelig partnerskap
19.04.07 Rolls Royce forlater Sudan
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -