Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Norsk fergeselskap bryter kontrakt i Chile

Etter tre år med tap, har Fjord 1 Fylkesbaatane nå avsluttet sin fergetrafikk i Chile. Kontraktsbruddet med chilenske myndigheter skaper frustrasjon blant samfunnene langs kystruta.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Etter tre år med tap, har Fjord 1 Fylkesbaatane nå avsluttet sin fergetrafikk i Chile. Kontraktsbruddet med chilenske myndigheter skaper frustrasjon blant samfunnene langs kystruta.


Av Erik Hagen
Norwatch

I tre år har selskapets katamaran ”Sognekongen” tråklet opp og ned de chilenske fjordene. Men tidligere i oktober la nordmennene inn årene.

Den regionale sekretæren for Transportdepartementet i Aysén-regionen, Alejandro Bórquez, sier til Norwatch at nordmennenes avgjørelse er et brudd på kontrakten de har inngått. Kontrakten var signert mellom de lokale myndighetene og Fjord 1 Fylkesbaatanes Chile-registrerte datterselskap Aysén Express.

– Avtalen med selskapet er fortsatt fullt gyldig, og var ment å gjelde fram til neste år, sier Bórquez til Norwatch.

Tapsprosjekt
I tillegg til billettinntektene, har selskapet blitt subsidiert av den chilenske stat med 10.000 dollar pr. reise. Men likevel har katamaran-driften vært et pengesluk for selskapet.

Ifølge Bórquez ytret Aysén Express tidligere i år et ønske om 140 prosents økning av subsidiene på grunn av de høye bensinprisene.

– Dette avslo vi ettersom vi var midt inne i en kontraktsperiode. Men vi foreslo at vi kunne reforhandle avtalen når denne kontrakten går ut, sier Bórquez til Norwatch.

I tillegg har båten slitt med tekniske problemer. Fra januar til mars i år stod båten til reparasjon over lange perioder. For hver reisedag båten ikke var i drift, ble selskapet bøtelagt med 3.000 dollar, ifølge Bórquez.

Frustrerte kunder
At det norske selskapet plutselig har avsluttet sine aktiviteter i Chile, skaper problemer både for lokalbefolkningen og myndighetene. Lokalmyndighetene har ingen andre selskaper i bakhånd som kan ta over katamaran-driften.

For enkelte samfunn har transporttiden blitt mangedoblet. Passasjerer som tidligere reiste fra øysamfunnet Malinka til byen Cisnes på fastlandet brukte tidligere fem timer med hurtigbåten. Ifølge lokalavisen El Divisadero har transporttiden nå økt til 24 timer. En lokal ordfører sier til avisen at befolkningen er frustrerte over at myndighetene ikke har gjort tilstrekkelig for å bistå det norske selskapet.

Skuffet
Det lyktes ikke Norwatch å komme i kontakt med Fjord1 Fylkesbaatane mandag. Til NRK tidligere i år, forklarte styreleder Jarle Skartun at det er mange forhold som gjorde prosjektet ulønnsomt.

– Chile-engasjementet til Fylkesbaatane har vært en stor skuffelse. Vi har hatt milliontap på dette, sa Skartun da til NRK.
Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -