Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Bekvemmelighets-utflaggingen minker

Norske skip flagges stadig oftere ut, og Rederiforbundet frykter tap av innflytelse. Samtidig ser vi en nedgang i en særlig problematisk utflaggingskultur.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Norske skip flagges stadig oftere ut, og Rederiforbundet frykter tap av innflytelse. Samtidig ser vi en nedgang i en særlig problematisk utflaggingskultur.


Av David Stenerud
NorWatch

– Når det gjelder utflagging til miniputtstater som Panama og Vanuatu ser vi en svak nedgang, sier direktør i Norges Rederiforbund Jørgen Vatne til NorWatch.

Det var spesielt på nitti-tallet at det var et hett tema og et etisk problem at norske fiskebåter gikk under mindre latin-amerikanske lands bekvemmelighetsflagg. På den måten kunne de fiske lovlig i områder og på bestander som av internasjonale forvaltningsorganer hadde blitt vurdert som overbeskattede.

Flagger til Europa i stedet
Ved inngangen til 2004 var det registrert 25,9 millioner dødvekttonn og 772 skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister, noe som representerer en tilbakegang på 35 prosent på 13 år.

Norges rederiforbund frykter tap av innflytelse som en følge av tonnasjenedgangen, særlig i forhold til FN-organisasjoner som Den internasjonale fagorganisasjonen (ILO) og Den internasjonale maritime organisasjon (IMO).

Det er spesielt europeiske registere i Isle og Man, Storbritannia og Tyskland som snapper norske skip. I tillegg har hele cruise-flåten gått til Bahamas.

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!