Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Ja til miljørabatt!

Kutt moms på reparasjon og utleie av klær, utstyr og elektronikk!
Les mer

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Etisk bananprosjekt i vasken

Coop Norge lanserte for ett år siden etiske bananer fra en mindre plantasje i Costa Rica. Seks måneder senere sa Coop opp avtalen på grunn av kvalitetssvikt. For den familieeide plantasjen Oro Verde, hadde avtalen med Coop vært redningen. Men uten avtalen med Coop gikk plantasjen konkurs.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Coop Norge lanserte for ett år siden etiske bananer fra en mindre plantasje i Costa Rica. Seks måneder senere sa Coop opp avtalen på grunn av kvalitetssvikt. For den familieeide plantasjen Oro Verde, hadde avtalen med Coop vært redningen. Men uten avtalen med Coop gikk plantasjen konkurs.

- Dette er en svært trist historie. Men kvaliteten på bananene holdt ikke mål. Vi kunne til slutt bare kjøre ut tyve prosent av bananene vi fikk til våre butikker. Resten kunne ikke engang legges ut for salg. Bananene var i tillegg små. Kundene valgte dem bort i butikkhyllene og kjøpte heller Chiquita-bananer, sier produktsjef i Coop, Øyvind Karlsmoen, til NorWatch.

Det var i slutten av mai for ett år siden at de etiske bananene fra Costa Rica ble lansert med brask og bram på et seminar arrangert av Initiativ for etisk handel. To containere med 24 paller bananer med merket ”Futura” begynte da å rulle inn til Coop Norge hver uke.

Gilberth Bermúdez Umaña, generalsekretær i bananarbeidernes største fagforbund i Costa Rica, SITRAP, var selv tilstede under lanseringen i Oslo. Han snakket begeistret om både avtalen og om hvordan den reddet tre plantasjer fra økonomisk ruin.

En milepæl
- Avtalen med Coop er en milepæl i historien. De multinasjonale selskapene er i ferd med å fortrenge de uavhengige produsentene. Bananplantasjene sto på nippet til å stenge, men kan nå klare seg takket være avtalen med Coop. Dere vet ikke hva denne avtalen betyr for oss, sa Umaña beveget.

55 prosent av bananprodusentene i Costa Rica er uavhengige, mens resten er kontrollert av multinasjonale selskaper som Chiquita og Del Monte. Handelen med bananer er likevel fullstendig dominert av de multinasjonale selskapene som står bak 90 prosent av eksporten.

De uavhengige produsentene må selge billig til multinasjonalene. Det sies at dersom de uavhengige produsentene forsøker å gå andre veier, risikerer de å havne på en svarteliste og ikke lenger få solgt til de store gigantene som så å si monopoliserer salgsnettet.

På denne bakgrunn ble avtalen med Coop sett på med spesielt store forhåpninger.

Men det lovende prosjektet gikk i vasken etter knappe seks måneder, og bananplantasjen Oro Verde som fikk kontrakten med Coop, gikk konkurs. Det som så ut som en vinn-vinn situasjon for de små uavhengige produsentene i Costa Rica, klarte likevel ikke å bli et alternativ til banangigantene. Men hva skjedde?

Klandrer ikke Coop
- Jeg klandrer ikke Coop. Vi som sto bak – meg selv som rådgiver, fagforeningen i Costa Rica og de små produsentene - var nok litt naive og uerfarne. Det eneste jeg har sagt til Coop, er at de kunne ha gitt oss bedre tid til å utbedre vanskelighetene, sier Magne Svartbekk til NorWatch i telefon fra Costa Rica.

Svartbekk arbeider i på ILOs kontor i Costa Rica, og var rådgiver for å få avtalen mellom fagforeningen og arbeidsgiverne i Oro Verde-plantasjen i stand.

Hovedproblemet viste seg å være transporten. I motsetning til de store bananprodusentene sto en liten produsent som Oro Verde uten egne fraktskip. Oro Verde solgte tidligere bananene direkte til Chiquita, og hadde ingen erfaring med transporten helt frem til kjøper. Organiseringen av frakten ble derfor svært komplisert.

- På den måten brukte bananene ti dager lenger enn de skulle. Og det er nettopp i disse ti dagene bananene skal selges i butikken. De var rett og slett for modne da de kom frem til Coop, forteller Svartbekk.

Samme pris
Coop Norge hadde inngått en avtale med bananprodusenten Oro Verde i Costa Rica, som igjen hadde inngått en avtale om etiske produksjonsforhold med fagforeningen. Ved å etablere en direkte kontakt med produsentene kunne man både kutte ut fordyrende mellomledd, sikre at bananprodusentene fikk skikkelig betalt og at arbeiderne jobbet under etiske forsvarlige betingelser. Bananene kostet heller ikke mer enn vanlige bananer – tvert imot.

Bananarbeidernes fagforbund i Costa Rica, SITRAP, hadde på sin side forhandlet frem avtalen med arbeidsgiveren Oro Verde som skulle sikre at bananproduksjonen foregikk på en etisk forsvarlig måte.

Bananarbeiderne ble sikret skikkelige arbeidsforhold og fulle faglige rettigheter. Avtalen inneholdt blant annet garantier mot barnearbeid og helsefarlige kjemikalier, trygging av stabile arbeidsforhold, minstelønnskrav og lik lønn til menn og kvinner. 25 cent fra salget av hver banankasse skulle gå til et eget sosialt fond som skulle brukes blant annet til å bygge barneskole. 

Bedre prosjekt
- Det helt unike med denne avtalen er at den ble forhandlet frem fra grunnplanet. I andre initiativer til etisk handel er det innkjøperne som lager en avtale med arbeidsgiverne som igjen forplikter seg til å produsere på etisk forsvarlig vis. I denne avtalen var det fagforeningen og arbeiderne selv som inngikk en avtale med arbeidsgivere. Dette aspektet er så revolusjonerende at avtalen er kjent over hele Latin-Amerika, forteller Magne Svartbekk i ILO.

- Vi har alle fortsatt stor tro på ideen. Nylig fikk vi en henvendelse fra 40 banankooperativer i Columbia. De hadde hørt om denne avtalen, og ville starte opp et lignende prosjekt med etisk handel, sier Svartbekk.

Svartbekk forteller at de nå vurderer å skape et prosjekt med plantasjer i Columbia, Venezuela og Costa Rica. Denne gangen er planen å etablere en liten enhet som koordinerer salget og transporten.

- I tillegg til å organisere transporten på en effektiv og bedre måte, må vi ha avtaler med flere enn en salgskjede og produksjonen må spres på flere plantasjer, sier Svartbekk.

”Anstendig” konkurs
Oro Verde-plantasjen dyrket bananer på 189 av 243 hektar. Arbeid ved Oro Verde sørget for en tredjedel av inntekten i fire små landsbyer - Lite, Santa Marta, Luzón og Arenal som har en samlet befolkning på rundt 1000 mennesker.

- Oro Verde gikk dessverre konkurs. Men man kan likevel si at ånden fra avtalen ble ivaretatt selv under konkursen. Det er et av få tilfeller i Latin-Amerika hvor arbeidstakernes rettigheter er blitt respektert også i forbindelse med konkursen, forteller Svartbekk.

Familien som eide Oro Verde hadde store lån i banken, og banken kom da også og tok alt sammen. Men før dette skjedde, klarte eierne å forhandle frem en avtale med banken som gikk ut på at arbeiderne først skulle få det de hadde krav på. Deretter skulle banken få sitt.

100-150 arbeidere ble arbeidsløse som følge av konkursen. Sannsynligvis er de nå blitt trukket inn i den omvandrende massen av arbeidere som vandrer fra plantasje til plantasje og tar arbeid der de kan. Den tidligere eieren av Oro Verde står ifølge Svartbekk fortsatt uten jobb og midler.


FAKTA
55 prosent av bananprodusentene i Costa Rica er uavhengige, mens resten – 45 prosent – er drevet av de transnasjonale bananselskapene som Chiquita og Del Monte. Handelen med bananer er dominert av de multinasjonale selskapene som står bak 90 prosent av eksporten. De uavhengige produsentene må selge billig til multinasjonalene, og forsøker de andre veier risikerer de å havne på en svarteliste og ikke lenger få solgt til de store gigantene.

Eksport av bananer representerer den 3. største kilden til utenlandsk valuta i Costa Rica. Rundt 43.000 hektar eller litt over 1 % av landets territorium er bananplantasjer.

Avtalen mellom USA og EU i år 2000 satte sluttstrek for banankrigen, men gjorde samtidig at de uavhengige bananprodusentene i hele Latin-Amerika fikk problemer med å selge sine bananer til EU.

SITRAP (Sindicato de Trabajadores de Plantaciones Agrícolas) er det største bananarbeiderforbundet i Costa Rica, og har betydd mye også utenfor landets grenser. SITRAP har tatt initiativ til å danne COLSIBA som er en paraplyorganisasjon for 40 fagforeninger innen sektoren fra hele Latin-Amerika.

Avtalen som lå til grunn for Coops solidaritetsbananer, ble forhandlet frem fra grunnplanet. I andre initiativer til etisk handel er det innkjøperne som lager en avtale med arbeidsgiverne. I denne avtalen var det fagforeningen og arbeiderne selv som inngikk en avtale med arbeidsgiveren. Avtalen ble undertegnet 3. April 2002 i byen San José, og er kjent over hele Latin-Amerika

Oro Verde plantasjen var en uavhengig familieeid bedrift lokalisert i Bataán i Lemón. Plantasjen var på 243 hektar hvorav 189 hektar besto av bananproduksjon. Arbeid ved Oro Verde sørget for en tredjedel av inntekten i fire små landsbyer - Lite, Santa Marta, Luzón og Arenal som har en samlet befolkning på rundt 1000 mennesker.

Bli med på tidenes klimadugnad!

Bli med på tidenes klimadugnad!

Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.

Bli med!

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!

- Annonse -