Kontakt oss

Telefon: 22 03 31 50
E-post: post@framtiden.no
Mariboes gate 8

Støtt arbeidet vårt

Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Med din støtte kan vi gjøre enda mer.
Bli medlem nå!

Stopp sløsepolitikken!
Skal vi bekjempe klima- og naturkrisa må vi bekjempe overforbruket!
Støtt kravene!

Vi jobber for en rettferdig verden i økologisk balanse

Leder: Misbruk av begreper

Banco Fondsforvaltning har de siste månedene annonsert offensivt i norske aviser for sitt nye "etiske" og "ideelle" aksjefond, Humanfond Aksje. 2% av forvaltningskapitalen i dette fondet går til frivillige organisasjoner som slutter seg til konseptet. Fondet er angivelig "etisk" fordi forvalterne lar være å investere i de to selskapene på Oslo Børs som har mer enn 10% av virksomheten sin innenfor bryggerivirksomhet og rustningsindustri.
Artikkelen er mer enn to år gammel. Ting kan ha endret seg.
Banco Fondsforvaltning har de siste månedene annonsert offensivt i norske aviser for sitt nye "etiske" og "ideelle" aksjefond, Humanfond Aksje. 2% av forvaltningskapitalen i dette fondet går til frivillige organisasjoner som slutter seg til konseptet. Fondet er angivelig "etisk" fordi forvalterne lar være å investere i de to selskapene på Oslo Børs som har mer enn 10% av virksomheten sin innenfor bryggerivirksomhet og rustningsindustri.

Ved å knytte navn som Kirkens Nødhjelp og Amnesty til seg, oppnår Banco økt legitimitet som igjen brukes til å få helt nye grupper mennesker til å kjøpe verdipapirer. Noen av dem som har vært kritiske til å eie andeler i multinasjonale selskaper som driver med regnskogsødeleggelser eller ødelegger livsgrunnlaget for urfolk, kan komme til å gjøre nettopp dette når Kirkens Nødhjelp og Amnesty ber dem om det.

Dermed kan Bancos forretningsid‚ oppsummeres slik: å tjene penger på en årelang relasjon mellom ideelle organisasjoner og deres trofaste givere. Organisasjonene møter seg selv i døra når de oppfordrer medlemmene til å investere i Norsk Hydro, Norske Skog og gentek-selskapet Axis-Shield. Og Banco driver villedende markedsføring, med misbruk av etikkbegrepet til egen vinning.

Artikkelen sto på trykk i Norwatchs nyhetsbrev nr. 12/00

Har du et hjerte for en grønn framtid?
Vi arbeider for miljøvennlig og etisk forbruk. Målet vårt er en rettferdig verden i økologisk balanse.
Bli medlem!