Leder: Misbruk av begreper
Ved å knytte navn som Kirkens Nødhjelp og Amnesty til seg, oppnår Banco økt legitimitet som igjen brukes til å få helt nye grupper mennesker til å kjøpe verdipapirer. Noen av dem som har vært kritiske til å eie andeler i multinasjonale selskaper som driver med regnskogsødeleggelser eller ødelegger livsgrunnlaget for urfolk, kan komme til å gjøre nettopp dette når Kirkens Nødhjelp og Amnesty ber dem om det.
Dermed kan Bancos forretningsid‚ oppsummeres slik: å tjene penger på en årelang relasjon mellom ideelle organisasjoner og deres trofaste givere. Organisasjonene møter seg selv i døra når de oppfordrer medlemmene til å investere i Norsk Hydro, Norske Skog og gentek-selskapet Axis-Shield. Og Banco driver villedende markedsføring, med misbruk av etikkbegrepet til egen vinning.
Artikkelen sto på trykk i Norwatchs nyhetsbrev nr. 12/00

Bli med på tidenes klimadugnad!
Vis hva du gjør for klimaet og krev en tøffere klimapolitikk.
Bli med!Liker du arbeidet Framtiden i våre hender gjør? Vi finnes bare på grunn av den økonomiske støtten fra de over 40 000 medlemmene våre. Desto flere som støtter arbeidet vårt, jo større påvirkningskraft har vi også i møte med myndigheter, politikere og næringsliv. Bli medlem i dag!