• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Hjemmelaget potetchips

209.jpg
Bruk en potettype som du liker godt som matpotet. Mandelpotet smaker for eksempel veldig bra som potetgull. Potetene kan skrelles, eller brukes med skallet på. Dette er en smakssak.

Vask potetene godt. Kutt dem opp med en mandolin, eller bruk en ostehøvel.

Legg de oppskårne potetene i vann for å få vekk stivelsen. Dette gjør dem sprøere, samtidig som du unngår at de blir brune.

Tørk av de oppskårne potetene grundig, slik at de er tørre når de skal stekes.

Til steking har du to valg:

1. Steking i frityr
Bruk en frityrsteker eller en god varmeledende gryte. Bruk en olje etter smak. Både mais-, solsikke-, soya- eller rapsolje tåler temperaturen som passer for å steke poteter.

Begynn å steke potetene på 160 grader, øk forsiktig dersom det ikke er nok. Maks temperatur for å steke dem er 180 grader.

Legg flakene forsiktig i den varme oljen. Pass på å ikke steke for mange av gangen. Ta dem opp etter et minutt, da de begynner å bli gylne. Legg dem over på tørkepapir som absorberer oljen, og la dem renne av seg litt.

Etter en liten stund legger du dem oppi frityren igjen, til de får ønsket farge.

Ta flakene opp og tørk av på ny, krydre med salt eller ønsket krydder, og legg i en åpen beholder hvor chipsen får tilgang på masse luft.

2. Steking i ovn
Forvarm ovnen til 220 grader.

Legg de tørre flakene i en plastpose, sammen med en anelse olje. Ikke overdriv. Surr posen fast, slik at den blir hard. Rist den godt, slik at potetflakene vendes i oljen.

Dekk et stekebrett med bakepapir, og legg potetflakene oppå. Sørg for å fordele dem godt, slik at de ikke ligger i hauger oppå hverandre.

Strø over litt salt og pepper, og sett inn i ovnen på midterste rist. Følg godt med så de ikke svir seg, og ta ut når de får ønsket farge.
Vurdering
0 stemme
Favoritt:
0

Listing Details

Introduksjon
Ikke at noen burde trenge en annen grunn enn smaken til å lage hjemmelaget chips, men for både veganere og allergikere kan det faktisk være vanskelig å få fatt i en type de kan spise. Forskjellige krydderblandinger inneholder mye rart, for eksempel meieriprodukter, gluten og til og med nøtter. Derfor er det ikke bare bedre, men også tryggere, å lage chipsen selv. Bare hold et godt øye med frityrgryta!
Ingredienser
100 gram gode poteter
1 liter olje til fritering
Havsalt og nykvernet pepper
Vanskelighetsgrad
Krevende
Porsjoner
-
Tilberedningstid
90 min.
Kilde
vegetarbloggen.com
Fotograf
vegetarbloggen.com
Miljøvennlige oppskrifter

Våre grønne matoppskrifter for miljøet og helsa.

Finn oppskrift




Avansert søk
Fossilfrie penger