• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Forskerenes beste lykkeråd er også bra for planeten. (Illustrasjon: iStockPhoto)

Ti veier til grønn lykke

Handlingene og vanene våre har en markant betydning for vår lykke og opplevelse av livskvalitet ifølge lykkeforskerne. De beste lykkerådene vil dessuten også gjøre planeten vår glad.

smilende mann(Foto: Knut Bry)Studier viser at vår lykke i stor grad avhenger av våre egne valg og handlinger. Genetisk disposisjon og påvirkning fra omgivelsene begrenser lykkejakten mindre enn tidligere antatt. Psykologer verden over gjør forsøk med testgrupper for å finne ut hvordan alt fra kultur og holdninger til hukommelse og vaner påvirker vår følelse av velvære og lykke.

Forskningen innenfor den såkalte positive psykologien skiller seg markant fra lykkerapportene utarbeidet av for eksempel Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), der nasjonal statistikk og økonomi er blant indikatorene som brukes til å kåre de lykkeligste landene på planeten.

De følgende ti lykkerådene under er garantert ikke forsket fram av økonomer og statistikere.

1. Naturopplevelser gir velvære

Å være i naturen gjør oss mer gavemilde, hjelpsomme, mer opptatt av lokalsamfunnet, reduserer stress og får oss til å bry oss mer om våre medmennesker, ifølge forskere ved Universitetet i Rochester. De utførte omfattende forsøk på en gruppe med 370 personer. Å omgi oss med natur i form av for eksempel bilder og planter hjelper også. Urbane miljøer og inntrykk gjør oss derimot mer opptatt av ting, penger og berømmelse.

2. De gode, små øyeblikkene

Når vi stopper opp og tar oss tid til å nyte øyeblikket og opplevelsen av det vi lett tar for gitt så vil vi bli lykkeligere, ifølge psykolog Sonja Lyubomirsky. De av oss som gleder oss over hvordan sola skinner gjennom bladene på et tre og tar oss tid til å lukte på blomstene er signifikant lykkeligere og mindre deprimerte enn de som ikke gjør det.

3. Lykkelig med trening

En studie ved Universitetet i Duke viser at trening er like effektivt som medisiner i behandling av depresjon. Fysisk aktivitet øker selvtilliten, frigjør de naturlige lykkestoffene dopamin og serotonin, øker følelsen av å ha oppnådd noe og gjør oss mer sosiale.

4. Prioriter penger lavt

«Jo mer vi søker tilfredsstillelse i materielle ting, desto mindre tilfredsstillelse finner vi der», ifølge forsker Richard Ryan. De som prioriterer penger høyt i livet sitt er oftere utsatt for depresjon, angst og lav selvtillit. Pengejegerne gjør det også dårlig på tester som gjelder vitalitet og selvrealisering. Trodde du en lottogevinst betyr garantert lykke? Nederlandske forskere har studert lottovinnere over tid og fant ut at de bare er over gjennomsnittlig lykkelige det første året etter at de vant.

5. Lykkelige altruister

Vi hjelper oss selv ved å hjelpe andre. Å bli en dedikert og selvsikker altruist er en sikker vei mot mer lykke, skal vi tro forskerne. De som gir bort penger, ting og egen tid til gode formål blir ikke bare lykkeligere, men får også en betydelig helsegevinst som er større enn å stumpe røyken eller starte å trene. Å gjøre en frivillig innsats for en god og givende sak har får en mye lykke igjen for, ifølge forskningen.

6. Smil mer enn du føler for

De glade og optimistiske av hjertet ser en framtid full av muligheter og gleder seg mer over hendelser i fortiden, mener psykolog Sonja Lyubomirsky. Å bidra med godt humør i arbeidssammenheng eller å muntre opp en ulykkelig venn, virker positivt på egen lykkefølelse.

7. La grøden gro

Å jobbe med jorda uten hansker øker nivået av vårt naturlige lykkestoff, serotonin, ifølge ny forskning. Det er bakterien Mycobacterium vaccae i jorda som utløser serotonin i hjernen vår.  Forskerne har også funnet ut at et annet av våre naturlige lykkestoff, dopamin, blir utløst når vi høster for eksempel grønnsaker og frukt, eller plukker bær og sopp i skogen. Lykkeeffekten ved planting og høsting blir aller størst ved økologisk dyrkning, advarer forskerne. Kjemikaliet glyfosat som brukes i flere plantevernmidler demper nemlig produksjonen av både serotonin og dopamin.

8. Har du flyt?

Opplever du å bli så oppslukt i en aktivitet at tidsfornemmelsen forsvinner og ikke noe annet enn det du holder på med betyr noe? En aktivitet som er så lystbetont at du «ikke kan vente» med å gå i gang med den? Da har du det forskerne har identifisert som flyt i livet ditt og noe som gjør oss lykkelige og gir livet mening, mål og retning, ifølge forskerne. Du kan ha flyt i mange forskjellige aktiviteter, i alt fra å lese en god bok, en arbeidsoppgave på jobb eller et parti sjakk. Det er lettest å finne flyt der aktiviteten har et klart mål, og der en behersker virkemidlene som trengs for å nå målet selv om det oppleves som utfordrende.

9. Vær takknemlig

En studie fulgte en forsøksgruppe som ble bedt om å skrive takkebrev til folk de hadde fått hjelp og støtte fra. Resultatet var en varig økt lykkefølelse hos dem som deltok i studien, ifølge forsker Martin Seligman. Lykkefølelsen var uavhengig av om takkebrevene faktisk ble sendt eller ikke. Bevissthet om hvem og hva en hadde grunn til å være takknemlig for var nok. Hvor lykkelige mottakerne av takkebrevene ble er ikke kjent.

10. Ha meningsfulle mål i livet

«Vi mennesker trenger en følelse av mening i livet for å trives», poengterer lykkeprofessor Tal Ben-Shahar ved Universitetet i Harvard. Han mener lykke ligger i overlappingen mellom velvære og mening. Mennesker som streber etter mål de opplever som viktige, er markant lykkeligere enn dem uten klare aspirasjoner i livet. Å unngå urealistisk høye mål og ambisjoner gjør mulighetene for å faktisk nå aspirasjonene en har større og veien til lykke kortere.

blog comments powered by Disqus
Grønn myteknusing
Fossilfrie penger