• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Du som forbruker har makt når du kjøper klær. Her er Elise Dingstad, daglig leder ved vintage-butikken Frøken Dianas Salonger, som blant annet selger brukte klær. (Foto: Lillian Andersen)

Dette kan du gjøre for mer etiske klær

Mye av klærne vi kjøper blir produsert under svært dårlige arbeidsforhold. Det kan være alt fra barnearbeid til helsefarlige arbeidsplasser. Heldigvis har du som forbruker mulighet til å påvirke!

tekstilFra en tekstilfabrikk i Asia.Noe av det viktigste du kan gjøre, er å engasjere deg på nett. Del artikler som denne på Facebook og Twitter og skriv under på kampanjer som denne som krever mer åpenhet av kleskjedene.

Framtiden i våre hender oppfordrer ikke til boikott. Det er fordi alle de store kjedene har stort forbedringspotensial. I tillegg sier arbeiderne i Asia til oss at de ikke ønsker boikottkampanjer. Da vil de miste jobbene sine.

I stedet ønsker de at du som forbruker engasjerer deg på nettet og presser de store kjedene slik at de endre policy og praksis. Framtiden i våre hender jobber har sammen med dere forbrukere og vårt internasjonale nettverk fått til en rekke resultater i det siste. Du kan støtte arbeidet vårt ved å bli medlem her.

Hvilke butikker skal jeg velge?

Dessverre er ingen av de store aktørene så flinke på samfunnsansvar at vi vil anbefale en av dem veldig sterkt. Alle kjedene har stort forbedringspotensial.

Vi har laget en oversikt over hvilke kleskjeder som praktiserer åpenhet og hvilke som ikke gjør det. Den finner du her!

Organisasjonen Labour Behind the Label, som Framtiden i våre hender samarbeider med,  laget i 2011 en rangering av noen av de største aktørene. Her har de sett på lønnsforholdene. For eksempel kommer H&M svært dårlig ut, mens Zara er blant de bedre.

Se rangeringen over kleskjedene her!

Ethical Consumers har også en grei oversikt.


Engasjer deg på nett!


Internett har ført til en revolusjon når det gjelder forbrukermakt. En rekke store aktører har blitt presset til å gjøre endringer som følge av stort og massivt press fra Facebokk-grupper, e-postkampanjer og underskriftsaksjoner.

Her er noen eksempler:


  • Etter at Framtiden i våre hender lanserte underskriftsaksjon «Vreng kleskjedene» har store selskap som H&M, Moods of Norway og Varner (Dressmann, Cubus, Carlings m.fl.) har gått offentlig ut med hvilke fabrikker de handler med. Over 8000 har signert kampanjen.


  • Etter at Clean Clothes Campaign startet en massiv underskriftskampanje mot sandblåsing av dongeribukser, bestemte flere aktører seg for å ta avstand fra denne livsfarlige metoden. H&M, Mango, Levis, Gucci og Armani er blant dem som sier at de ikke lenger bruker den livsfarlige metoden for å få donergibukser til å se slitte ut. Du kan lese mer om slitte bukser og sandblåsing her.


  • Engasjerte forbrukere på nett har blitt en viktig maktfaktor. Derfor oppfordrer vi deg til å delta i kampanjer som støtter arbeideres rettigheter og vil at klærne vi kjøper skal være produsert under gode forhold.

    Ser du en sak som opprører eller gleder deg, del den med dine venner på Facebook eller andre steder! Slik kan du skape bevissthet rundt viktige tema.

    Se for øvrig Clean Clothes Campaign for aktuelle underskriftsaksjoner som forbedrer forholdene i tekstilindustrien.

    Jo flere som stiller krav til bedriftene, jo raskere vil forbedringene komme. Å spre informasjon og skape bevissthet er viktig!

    Still spørsmål i butikken!

    Neste gang du kjøper klær eller sko kan du spørre selgeren om hvor klærne er produsert, om kleskjeden har etiske retningslinjer og om disse ligger på nettet. Andre ting du kan spørre om er lønnsforhold og hvorvidt tekstilarbeiderne har rett til å organisere seg. Hvis selgeren ikke kan svare på dine spørsmål kan du be om at butikkledelsen kontakter deg. Her er noen spørsmål du kan stille:

    Hvilke faglige rettigheter, i praksis, har arbeiderne som  produserer klær for deres butikker?

    Hvor lang arbeidstid har arbeiderne som lager klærne jeg kjøper her?

    Får arbeiderne minstelønn – eller en lønn det faktisk går an å leve av, en levelønn?

    Om du skulle oppleve at butikken ikke vil eller kan svare, har du likevel gjort en viktig jobb: Du har vist at du bryr deg!


    Nytter det?

    Ja!

    Det er svært gledelig å se at kampen for bedre arbeidsforhold har gitt resultater de siste årene. Barnarbeid i tekstilindustrien har avtatt drastisk og fysisk arbeidsmiljø som sanitærforhold, belysning, ventilasjon og sikkerhet har blitt bedre. Forbedringene er et resultat av press fra forbrukere, fagforeninger, frivillige organisasjoner og avsløringer i mediene. 

    Men det er fortsatt en vei å gå. Som Framtiden i våre hender tidligere har avslørt, produseres det fremdeles klær under svært helsefarlige forhold, lønnen er lav og arbeidere hindres i å organisere seg i fagforeninger.

    Derfor er det viktig at du og andre forbrukere er med og presser kleskjedene til forberding!

    Har du spørsmål? Eller vil du ha flere tips til hvordan du kan engasjere deg? Vi hjelper deg gjerne på veien. Kontakt Carin Leffler på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller 995 302 45.
blog comments powered by Disqus
Grønn myteknusing
Fossilfrie penger