Isoleringsplater?

Moderator: vedfyren

Isoleringsplater?

Innlegg NikDra » Man 24 Aug 2009 03:40

Jeg har søkt etter dette en stund. Plater man kan montere på innsiden av yttervegger og i tak, som har en ekstra isolerende effekt. Noe man bare kan skru fast i murveggen f.eks. Noen som vet om noe slikt?
NikDra

Innlegg Kurtan » Fre 27 Nov 2009 18:40

Tenker du på den typen som ofte før ble brukt som vindtetting på hus? Eller tenker du en ferdig plate som gir en fin overflate for ferdig innervegg som også isolerer? Den siste har jeg ikke sett, men kansje en god ide. Men husk det er lufta som isolerer ikke isolasjonen, så skal det bli en god effekt bør den nok være litt tykk. Jeg så varmereflekterende folie for å stoppe strålingstap i konstruksjonen. Man trenger da en lite luftrom mellom, kjenner ikke til isolasjonsverdien av denne. Men hvis den er ok, kan kansje det være en ide.
Kurtan

Innlegg NikDra » Fre 27 Nov 2009 21:41

Sånn gummi som de putter rundt rør bare i plateformat som kan limes eller skrues inntill veggen er det jeg tenker på. Angående luft tror jeg du blander sammen noe, for lydioslering av vegg er dette sant. For vinder er dette også riktig, men det er fordi glass er stein og leder kulde raskt. Isolasjon er et materiale som hverken blir kaldt eller varmt.
NikDra

Innlegg Kurtan » Fre 27 Nov 2009 22:20

Er nok desverre uenig med deg der også. Beklager det.
:oops: Gjennom en vegg har du 3 typer tap, konveksjon, stråling og koduksjon. I eldre hus hadde man ikke isolasjon, kun luft som isolasjon. Problemet var at luften ble avkjølt på den en siden og oppvarmet på den andre siden(konveksjon) Da fikk man en luftvandring inne i veggen. Når man da putter inn glava som stopper denne luftvandringen og luften står stille får man liten konveksjon og mindre varmetap. Men helt uenig er jeg ikke med deg, fordi forskjellige materialer konduktivitet(ledningsevne)som du påpeker. Med i en vegg er det reisverket som leder varmen, men i isolasjonsfeltet er hovedsakelig luften som isolerer, på lik linje som snø isolerer.
Kurtan

Innlegg Kurtan » Fre 27 Nov 2009 22:23

Glemte det viktigste, man får kjøpt denne cellegummien på plater. Mener jeg har sett det hos VVS grossister. Her har du info på disse:
http://www.glava.no/produktguide/default.asp?page=1101

Som du ser er varmekonduktiviteten ca det samme som mineralull, så det er vel like bra med mineralull. Helt sikker billigere. Skal du gjøre om til U-verdi(Mulig du kjenner dette) Deler du tykkelsen(i meter) på verdien for varmekonduktiviteten, da får du R. Deler du 1 med R får du U-verdi enkelt forklart.(Du har overgangsmotstand osv) Da er det lett å sammenligne verdier for konduktivitet(Ledningsevne)
Kurtan

Innlegg NikDra » Lør 28 Nov 2009 15:50

Ah, dette ser perfekt ut, men så var det å finne no i noe mindre depressiv farge enn sort. Skal sjekke ut siden nøyere. Eventuelt kan jeg jo tapetsere over. Problemet med en del gamle bygårder er at de ikke har isoloasjon i det hele tatt.
NikDra

Gå til Varme og energi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Bridge by mehdiplugins.com
Kontakt oss | Personvern | Gi tilbakemelding | RSS | Sidekart| Bli medlem | Støtt oss
© Framtiden i våre hender | Fredensborgvn. 24G, 0177 Oslo | Telefon: 22 03 31 50 | E-post: post@framtiden.no
Følg oss: Følg oss på Facebook Følg oss på TwitterFølg oss på YouTubeFå en mating med siste nytt fra FIVH