• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Forbrukerombudet godtar Statoil-reklame

Framtiden i våre hender har klaget Statoil inn til Forbrukerombudet for det vi mener er villedende markedsføring. Etter lang saksbehandling har Forbrukerombudet kommet fram til at Statoil ikke har gjort noe galt. Det er feil, mener Framtiden i våre hender.




Denne reklamen har Framtiden i våre hender klaget på.


arild180250Arild Hermstad.Statoil har i lang tid hatt en reklamekampanje på tv som Framtiden i våre hender mener er ulovlig fordi den henvender seg til barn. I videoen brukes godnatteventyr og animasjon som virkemidler, og det hevdes at Statoil leter etter skatter (les: olje og gass) som verden trenger for å fungere.

I tillegg til denne reklamevideoen, har Statoil også en rekke tekstreklamer med hvor det hevdes at «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».

Framtiden i våre hender mener Statoil bryter markedsføringsloven både ved at de henvender seg til barn – og at de driver villedende reklame. Med de klimaendringene oljeutvinning fører med seg, er det ikke slik at de nye oljefunnene vil glede våre barnebarn. Tvert imot. (Du kan lese hele klagen her)

Etter å ha brukt over to måneder på å behandle saken, har ombudet kommet fram til at Statoil holder seg innenfor markedsføringsloven.

Forbrukerombudet skriver:

«Etter Forbrukerombudets vurdering av denne markedsføringskampanjen har ikke Statoil fremsatt noen konkrete påstander med klima/ eller miljøbudskap. Det helhetlige inntrykket av reklamefilmen og markedsføringskampanjen for øvrig formidler heller ingen slike påstander.

Markedsføringsloven §§ 19/21 stiller særlige krav til aktsomhet ved markedsføring overfor barn. Forbrukerombudet har foretatt en nøye vurdering, men finner heller ikke at det foreligger brudd på disse reglene. Et moment i denne vurderingen har vært at Statoil har opplyst om at reklamefilmen ble sendt sent på kvelden og aldri til typiske barneprogrammer.

På denne bakgrunn finner Forbrukerombudet at den aktuelle markedsføringen fra Statoil ikke er i strid med markedsføringsloven.»


Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, er skuffet over Forbukerombudets konklusjon. Blant annet reagerer han på at Statoil opplyser at «reklamefilmen ble sendt sent på kvelden».

– Vi har grunn til å tro at det ikke stemmer. Vi vil nå jobbe videre med saken og blant annet dokumentere når på døgnet reklamevideoen ble sendt, sier Hermstad, som synes begrunnelsen til Forbrukerombudet generelt er tynn.

– Vi etterlyser særlig en grundigere begrunnelse for hvorfor reklamevideoen til Statoil ikke regnes som ulovlig markedsføring rettet mot barn, sier Hermstad.

Statoils reklame har engasjert og provosert mange, og her kan du se en kreativ protest mot Statoils reklame:

blog comments powered by Disqus
Framtiden i våre hender arbeider for:

  • At Norge går foran i arbeidet for å sikre forpliktende avtaler som garanterer massive overføringer fra rike til fattige land for å betale vår klimagjeld.
  • Fordeling av forpliktelser og rettigheter som innebærer at rike lands utslipp må reduseres mest, mens enkelte fattige land kan øke sine utslipp.
  • En rettferdig fordeling av utslippsrettigheter som innebærer at alle mennesker i verden kan slippe ut maksimalt ett tonn CO2 i snitt i 2050.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta siste nytt fra oss på E-post.



Joomla Extensions powered by Joobi
- Annonse -