• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Derfor bør vi klage mer

Nordmenn klager på dyr strøm, mat og bensin, men hvorfor klager vi ikke mer på dårlige varer?

Visste du at det har blitt importert 12.555.641 mobiltelefoner til Norge de fem siste årene? (Foto: istockphoto)Visste du at det har blitt importert 12.555.641 mobiltelefoner til Norge de fem siste årene? (Foto: istockphoto)
Carin Leffler.Carin Leffler.I Norge klages det over mange ting: Strømprisene (selv om de er blant de billigste i Europa), matprisene (selv om vi bruker en stadig lavere del av lønna på mat) og dyr bensin (som vi må jobbe mindre for enn de fleste europeere). Hvis vi hadde klaget like mye på varer av dårlig kvalitet som vi kjefter på ovennevnte områder, hadde vi gjort både oss selv og miljøet en tjeneste.

Du kjenner igjen situasjonen: Ditt barns gummistøvler går i stykker etter en måneds bruk. Du ergrer deg over at dette skjer gang på gang, og går til en annen skobutikk for å kjøpe nytt fottøy. Kjærestens mobil, knapt halvannet år gammel, går i svart. «Jeg gidder ikke å få den sjekket, den tar sikkert for lang tid å reparere», sier han. Den relativt nye, dyre jakken du kjøpte rakner i sømmen. «Det er vel ingen garanti på slikt», tenker du og henger jakken langt inn i klesskapet.

Hvorfor klager vi ikke mer? Eksperter mener nordmenn er redde for å bli avvist. Det å framstå som en syter overfor en butikkansatt, vil også oppleves som ubehagelig for mange.

Jeg tror at en av de viktigste årsakene til at vi ikke går tilbake med dårlige varer er at vi er vant til å ha en passe full lommebok og velger den mest lettvinte løsningen – å kjøpe nytt. Kanskje er det også en god unnskyldning for å finne seg en nyere, smartere modell av den du kasserte? De siste fem årene – like mange år som kjøpsgarantien for mobiltelefoner varer – er det importert 12.555.641 mobiltelefoner til Norge.

Folk med frykt for å bli akterutseilt hvis de ikke bytter telefon en gang i året, vil uansett ikke klage. Men det er du som faktisk klager, som setter et godt eksempel. Enten som en ørliten protest mot bruk-og-kast-samfunnet, fordi du prinsipielt mener at en vare bør holde en stund, eller fordi du simpelthen ikke har råd til å la være.

Det mest miljøvennlige forbruket er det som aldri skjer. Hvis du likevel kjøper noe, og det ikke funker som det skal – klag i hvert fall før du kjøper nytt!

Dette innlegget, skrevet av fagrådgiver Carin Leffler, har også stått på trykk i Dagsavisen og nyemeninger.no.
blog comments powered by Disqus
Framtiden i våre hender arbeider for:

  • At det skal bli billigere og lettere å velge miljøvennlig.
  • At miljøskadelig forbruk begrenses.
  • Informasjon på alle varer som viser miljøbelastningen ved produksjonen.
  • At nordmenns forbruk blir grønnere og mer bærekraftig.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta siste nytt fra oss på E-post.



- Annonse -