• Vi gir støtte til energi- og klimatiltak.
Framtiden i våre hender

Vil ha høyere bensinpriser

Arild Hermstad har ingen sympati med nordmenn som klager over høye bensinpriser. – Utslippene fra veitrafikken er et stort klimaproblem. Derfor bør bensinen i Norge koste over 20 kroner literen, mener Hermstad.

hermstad-bensin-togArild Hermstad vil ha ned bilbruken, og han mener økte bensinpriser er et av virkemidlene for å få det til. (Foto: Lillian Andersen)

Som en konsekvens av revolusjonen i den arabiske verden, og da spesielt oljeproduserende Libya, har prisen på olje økt. Dermed har også bensinprisene i Norge økt, skriver blant andre E24. Dette har fått mange nordmenn til å reagere, men Arild Hermstad i Framtiden i våre hender har liten sympati med dem som klager.

– Jeg synes det er smålig. Her ser vi at det libyske folk er i ferd med å befri seg fra en av verdens verste diktatorer. Samtidig som det skjer sitter folk i Norge og klager over at bensinen blir marginalt dyrere. Det må være mulig å se ting i perspektiv, sier Hermstad.

I tillegg til å ha sympati med det libyske folk, mener Hermstad det er positivt at bensinprisene økes – også av miljøhensyn.

– Utslippene fra veitrafikken er et stort klimaproblem, og i dag kjører vi unødvendig mye. En måte å redusere unødvendig bilkjøring på, er å heve drivstoffavgiftene. Bensin bør koste minst 20 kroner literen. Det har nordmenn råd til å betale, sier Hermstad, og legger til at de økte inntektene staten får, selvfølgelig må øremerkes kollektivtransport og andre klimatiltak.

Også den offentlige rapporten Klimakur 2020 konkluderer med at drivstoffavgiftene må bli dobbelt så høye, samtidig som kollektivprisene må halveres dersom en skal redusere biltrafikken i Norge.

Hermstads viktigste argument for høyere bensinpriser er at det er viktigere å løse klimaproblemet enn å gi folk billigere bensin.

- Jeg tror helt klart at nordmenn vil kjøre mindre bil dersom bensinprisene blir enda høyere. Dessuten vil flere folk kjøpe biler som bruker mindre bensin, kanskje til og med el-biler. Dette er det altfor liten bevissthet rundt i dag, mener Hermstad. 

En rapport Framtiden i våre hender laget i 2006 viste at ingen vesteuropeiske land får mer bensin for en vanlig timelønn enn det nordmenn gjør. Denne tendensen ble underbygget av en rapport fra  Urbanet Analyse i 2008, som viser at Norge har den nest billigste bensinen i Europa, dersom bensinprisen omregnes til kroner og korrigeres for kjøpekraft.

Vi ser på bensinprisen og glemmer helt reallønnsveksten vi har hatt i Norge. Faktisk blir bensinen reelt sett ikke blir dyrere og dyrere, den blir billigere og billigere. Det er rart at folk klager over bensinprisen samtidig som en halvliter flaskevann koster 25 kroner på bensinstasjonen, sier Hermstad.

I samme rapport fra Framtiden i våre hender står det at dersom en sammenligner prisutviklingen for én liter bensin og en enkelbillett på bussen i Oslo, så har prisen for buss økt mer enn dobbelt så mye som bensinprisen i løpet av de siste 30 årene.

– Slik skal det ikke være, og dette er med å sette våre lave bensinpriser i perspektiv, sier Hermstad.

Hva mener du om bensinprisene i Norge? Si din mening under saken.

Les også Arilds blogg om temaet.

blog comments powered by Disqus
Framtiden i våre hender arbeider for:

  • At Norge går foran i arbeidet for å sikre forpliktende avtaler som garanterer massive overføringer fra rike til fattige land for å betale vår klimagjeld.
  • Fordeling av forpliktelser og rettigheter som innebærer at rike lands utslipp må reduseres mest, mens enkelte fattige land kan øke sine utslipp.
  • En rettferdig fordeling av utslippsrettigheter som innebærer at alle mennesker i verden kan slippe ut maksimalt ett tonn CO2 i snitt i 2050.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Motta siste nytt fra oss på E-post.



- Annonse -